پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

جان گرفتن اسطوره آفرینش با «هوموریباس»

یاسر خاسب نویسنده و کارگردان چهاردانگه اي نمایش «هوموریباس» با اشاره به آغاز اجرای این اثر نمایشی از اول تیرماه در تالار حافظ عنوان کرد این نمایش با همکاری فدراسیون بین المللی ورزش‌های رزمی به صحنه می رود.

0

 

به گزارش پايگاه خبري چهاردانگه نيوز، یاسر خاسب نویسنده و کارگردان نمایش «هوموریباس» درباره اجرای عمومی این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: قرار است این اثر نمایشی که پیش از این در سی و دومین جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفته بود از اول تیرماه اجرای خود را در تالار حافظ آغاز کند و قرار است فدراسیون هنرهای رزمی حامی مادی و معنوی این نمایش باشد. پیش از این و در نمایش های دیگرم نیز با این فدراسیون همکاری داشته ام اما چون در این نمایش مساله امنیت جانی بچه های گروه مطرح بود، همکاری ما با فدراسیون هنرهای رزمی پررنگ‌تر شد.

 

وی افزود: قرار است در پروژه های آتی نیز این همکاری مشترک را ادامه دهیم. در «هوموریباس» مسئله ایمنی بسیار اهمیت دارد چون در این نمایش هیچ حقه و تروکاژ سینمایی نداریم و همه چیز به شکل واقعی رخ می دهد. حضور در این نمایش جسارت و ریسک‌پذیری بالایی می طلبد بنابراین برای تامین امنیت جانی بازیگران، فدراسیون هنرهای رزمی آنها را بیمه کرده است.

 

کارگردان نمایش «گل» متذکر شد: برای اینکه بازیگران گروه «بدن دیوانه» به این درجه از توانایی های فیزیکی دست یابند سالها تلاش و تمرین کرده اند چون رسیدن به این آمادگی تنها با شرکت در کلاسهای آموزشی تئاتر و دانشکده فراهم نمی شود. همگی ما تلاش می کنیم در اجرای یک نمایش با اطمینان، ایمنی و آرامش خاطر برای تماشاگران روی صحنه برویم.

 

خاسب درباره مکانی که برای تمرین «هوموریباس» در اختیارشان قرار داده شده است، توضیح داد: برای اجرا در جشنواره ابتدا در خود فدراسیون هنرهای رزمی تمرین می کردیم و در نهایت نزدیک اجرا که شد سالن تجربه را که در کنار تالار فردوسی قرار دارد در اختیارمان گذاشتند اما متاسفانه در حال حاضر در این سالن بسته است و مشخص نیست که چه کسی متولی آن است.

 

وی بیان کرد: بنابراین ما مجبوریم در لابی سالن حافظ تمرین کنیم در صورتی که تمرین های این نمایش نیازمند استفاده از ارتفاع است و در این مکان، امکان هیچ مانوری توسط بازیگران وجود ندارد. متاسفانه پلاتو طبقه هفتم تالار وحدت هم متعلق به از ما بهتران و آنهایی شده که قرار است در تالار وحدت به صحنه بروند و اگر امثال ما بخواهیم از آن استفاده کنیم باید هزینه زیادی بابت اجاره پلاتو پرداخت کنیم.

 

این هنرمند تئاتر فیزیکال عنوان کرد: با رایزنی هایی که انجام دادیم، قرار است صبح ها در خود تالار حافظ تمرین داشته باشیم. اجرای برخی از نمایشها ویژگی های خاصی دارد بنابراین از زمان تمرین ها احتیاج به مکان مناسبی برای اجرا است اما متاسفانه این نکات مورد توجه مسئولان ما قرار نمی گیرد. برخلاف دنیای تئاتر در دنیای ورزش همه سعی می کنند به هم کمک کنند. درست است که ورزش های رزمی ظاهرا خشن هستند اما اصل در این مدل ورزشها بر احترام به یکدیگر بنیان گذاشته شده است، اتفاقی که متاسفانه در تئاتر کشور ما کمتر دیده می شود.

 

وی در پایان درباره مضمون این اثر نمایشی عنوان کرد: «هوموریباس» درباره فلسفه وجودی و کائناتی شکل‌گیری انسان است و بر اساس ایده‌ای از اسطوره ریواس شکل گرفته است. اینکه آدم در این دنیا چه‌کار می‌کند و می خواهد به کجا برود، چرا از اصل و طبیعت خودش دور شده و ریشه خود را فراموش کرده است. در این نمایش تلاش کردم به این مسئله اشاره کنم که انسانها نباید به دنبال حاشیه های زمینی باشند و باید خودشان را به چرخه زندگی بسپارند همان کاری که ما در گروه «بدن دیوانه» انجام می دهیم.

 

نمایش «هوموریباس» از اول تیرماه و در ایام ماه مبارک رمضان هر شب بعد از افطار ساعت 21:30 به صحنه می‌رود. خاسب پیش از این کارگردانی و اجرای نمایش‌هایی چون «هدیه مرموز»، «آکواریوم هوا» و «گل» را در کارنامه کاری خود دارد.

 

…………………………………………………………….

 

چهاردانگه نیوز: یاسر خاسب، کارگردان و بازیگر مطرح و بین المللی تئاتر کشور است. ایشان اهل روستای بالاده از توابع منطقه ی دوسرشمار، دهستان چهاردانگه بخش چهاردانگه و متولد شهرستان بهشهر و اکنون ساکن تهران هستند. آقای خاسب تا کنون اجراهای زیاد و موفقی در مقام کارگردان و بازیگر در عرصه ی تئاتر و در سطح بین المللی انجام داده و به چندین کشور برای اجرا سفر کرده اند. ایشان سرپرست گروه تئاتر بدن دیوانه هستند.

در ضمن آقای خاسب فرزند شهید عبدالخالق خاسب، یکی از شهدای گرانقدر بخش چهاردانگه می باشند. پایگاه خبری چهاردانگه نیوز، برای ایشان در عرصه ی هنری و همه ی عرصه های زندگی آرزوی بهروزی و موفقیت می کند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.