پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ثبت اثر ملی "گمرک بابلسر صرفا روی کاغذ؛ تخریب میراث ملی مازندران به دلیل بی‌توجهی+فیلم

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بابلسر، پانزده ماه پیش بود که استانداری مازندران از ثبت ساختمان گمرک بابلسر در فهرست آثار ملی کشور خبر داده بود و بسیاری از رسانه‌ها به نقل از روابط عمومی استانداری مازندران گفتند و نوشتند: زهرا احمدی‌پور معاون رئیس‌ جمهور و رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی صنایع‌ دستی و گردشگری با ارسال نامه‌ای خطاب به استاندار وقت مازندران از ثبت ساختمان گمرک بابلسر به‌ عنوان آثار ملی و اثر فرهنگی و تاریخی خبر داد.

ساختمان گمرک بابلسر پس از طی تشریفات قانونی لازم به‌ شماره 31768 مورخ 14 تیر 96 در فهرست آثار ملی ایران به‌ ثبت رسیده و این اثر تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود جرم محسوب شده و مرتکب، مشمول مجازات‌های قانونی می‌شود.

اکنون 15 ماه از انتشار این خبر و ثبت این اثر ملی و بیش از 40 سال از احداث آن می‌گذرد و حال و روز این اثر ملی که به فراموشی سپرده شده اصلا” خوب نیست.

جالب اینجاست آثاری که در فهرست آثار ملی قرار گیرد مرمت و بازسازی آن صرفا” با تایید و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صورت می‌گیرد و این در حالی است که حتی این سازمان این اثر ملی را فراموش کرده و تنها به ثبت آن بر روی کاغد بسنده کرده و هیچ سراغی از آن نمی‌گیرد و با وضعیتی که این ساختمان دارد بعید است که تا چند سال دیگر هیچ اثری از آن باقی بماند.

بد نیست بدانید ساختمان گمرک بابلسر در دوره پهلوی اول روبه‌روی بابل رود این شهرستان بنا شده و مد‌ت‌ها است که بلااستفاده به حال خود رها شده و نیازمند مرمت و بازسازی جدی است.

گزارش از هومن رمضانیان

 /ح

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.