پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تصاویر قدیمی از تشییع جنازه علی اکبر داور در سال ۱۳۱۵

تصاویری که در ادامه خواهید دید تشیعع جنازه علی اکبر در روز ۲۰ بهمن ۱۳۱۵ شمسی در تهران است.

3

 

علی اکبر داور وزیر مالیه حکومت رضاخان در سال ۱۲۶۴ ش در تهران متولد شد. پدرش پدرش کربلائی علی خان اردلان معروف به کلبعلی خان متولد روستای کنیم بخش چهاردانگه شهرستان ساری بود.

 

علی‌اکبر داور بنیان‌گذار دادگستری نوین در ایران و وزیر مالیه رضا شاه، پس از پایان تحصیلات ابتدایی و متوسطه و مدرسه علوم سیاسی به خدمت عدلیه قدیم درآمد و مشاغل گوناگونی را بر گُرده گرفت. در ۲۵ سالگی، دادستان تهران شد و به میرزا علی‌اکبر خان مدعی‌العموم شهرت یافت. در پی آن برای ادامه تحصیلات، به سوئیس رفت و تا دریافت درجه دکترای حقوق تحصیل کرد. داستان سفر داور به سویس بدین گونه‌است که هنگامی که حاج ابراهیم پناهی فرزندان خود را برای تحصیل به اروپا می‌فرستاد، داور را به عنوان سرپرست آنها برگزید. در این همراهی داور درس خواند و خود را به مرحله دکترای حقوق رسانید. سپس به ایران بازگشت. چند گاهی وزیر معارف شد و در کابینه‌های مستوفی‌الممالک و مخبرالسلطنه فبه وزارت عدلیه رسید. مهم‌ترین دستاورد او، دگرگون نمودن ساختار نظام قضایی عدلیه بود. تأسیس «ادارهٔ ثبت احوال»، «قانون ثبت اسناد»، «قانون ثبت املاک»، و «قانون ازدواج و طلاق» از دستاوردها و برآیند کوششهای اوست.

 

درسال ۱۳۱۵ مغضوبیت و محاکمه علی‌منصور وزیر طرق باز هم داور را پریشان احوال‌ کرد. او در پاییز ۱۳۱۵ بر اثر فشار کار و مشکلات عدیده روحی و جسمی دچار بیماری شده و مدتها در بستر بیماری افتاد. پس از بهبودی آرزو کرد بمیرد و از این زندگی پرفشار جسمی و روحی راحت شود. با این احوال او به حضور و خدماتش در رأس وزارت دارایی ادامه داد. در ۲۰ بهمن ۱۳۱۵ رضا شاه محمود جم، رضا قالی میرخسروی و علی‌اکبر داور را به خاطر تردیدی که در معامله و صدور پنبه به شوروی برایش پیش آمده بود به کاخ خود (مرمر) فراخواند و ابتدا امیرخسروی و سپس داور را به باد فحش، و ناسزا گرفته و به طرز بسیار موهنی از اطاقش بیرون انداخت. این اقدام رضاشاه آخرین ضربه بر روحیه به شدت آسیب‌دیده و پریشان داور وارد ساخت. او که سخت نسبت به آینده تاریک خود نومید شده بود، پس از پایان جلسه هیأت دولت در نیمه همان شب و پس از ورود به منزل خودکشی کرد ( با مخلوط الکل و تریاک) و به عمرش پایان داد. رضا شاه که از این اقدام داور به شدت عصبانی شده بود، عمل او را تقبیح کرده و نشریات فقط اجازه یافتند به طور مختصر بنویسند که داور بر اثر سکته قلبی درگذشته است.

 

تصاویری که در ادامه خواهید دید تشیعع جنازه علی اکبر در روز ۲۰ بهمن ۱۳۱۵ شمسی در تهران است.

 

قبلاً از کیفیت پایین تصاویر عذرخواهی می کنیم، این تصاویر تنها تصاویر ثبت شده از تشییع جنازه علی اکبر داور می باشد.

 

Ali-akbar-davar-1

همراهی پیکر علی اکبر داور از جلوی مسجد سپهسالار تهران

 

Ali-akbar-davar-2

آیین خاکسپاری داور

 

3 نظرات
  1. رحمت می گوید

    در باره محل دفن ایشان هم بنویسید . آیا در قبرستانی که مرحوم باغچه بانک مدفون است ، دفن شده است ؟

  2. ناشناس می گوید

    خدارحمتش کند به ایران خدمت کرده بود وخدا قاتلاش را لعنت کند

  3. هو می گوید

    معروف به امیرکبیر دوران پهلوی. الحق به وطن خدمت کرد. شادوی روحش صلوات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.