پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تاثیر برند دانشگاه‌ها در جذب دانشجو

0

در دفاع از پایان‌نامه یک دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت موسسه آموزش عالی خزر محمودآباد، پایان‌نامه‌ای با عنوان “اندازه‌گیری و سنجش تصویر ذهنی از برند دانشگاه تربیت مدرس نور و ارائه راهکارهای برند”، بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، تحقیقات نشان داده که ارزش واقعی، در درون محصول یا خدمات نیست، بلکه در ذهن مشتریان واقعی و بالقوه وجود دارد و این برند است که ارزش واقعی را در ذهن مشتریان ایجاد می‌کند؛ در گذشته بازاریابی مخصوص دنیای تجاری بود و با آموزش عالی بیگانه و نقش موسسات آموزش عالی تنها خدمت به جامعه، درگیر شدن در فعالیت‌های تحقیقاتی، آموزش دانشجویان و مجهز کردن آنها به آموزش‌ها و مهارت‌ها محسوب می‌شد تا در محیط کار برای آنان سودمند باشد.

در فضای گسترده‌تر، موسسات آموزش عالی به عنوان منبعی برای توسعه دانش در جامعه مورد توجه قرار گرفتند، امروزه بخش بازاریابی موقعیت منحصر به فردی را در ساختار سازمانی موسسات آموزش عالی ایفا می‌کند، مدیران موسسات آموزش عالی فعالیت‌های بازاریابی را به اندازه‌ای مهم می‌دانند که اهمیت آن به اندازه بخش‌های مالی، منابع انسانی، تضمین کیفیت و سایر بخش‌های درون موسسات است.

بر این اساس، گروه مدیریت دانشگاه آموزش عالی خزر محمودآباد، پایان‌نامه‌ای را با عنوان “اندازه گیری و سنجش تصویر ذهنی از برند” دانشگاه تربیت مدرس نور وارائه راهکارهای برند، طراحی و اجرا کرد؛ این پایان‌نامه به راهنمایی دکتر میثم شیرخدایی، استاد دانشگاه آموزش عالی خزر محمودآباد و از سوی مصطفی شعبانی، دانشجوی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی دراین دانشگاه انجام، ارائه و دفاع شد.

نقش برند در بازاریابی

میثم شیرخدایی، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه هدف از ارائه این پایان‌نامه نشان دادن مفهوم و شهرت برند در حوزه بازاریابی سازمان‌های غیرانتفاعی است، اظهار کرد: برند صرفا در خصوص کالاها و موسسات انتفاعی مطرح نمی‌شود بلکه در پارادایم جدید برند شامل همه سازمان‌ها اعم از انتفاعی و غیر انتفاعی است.

وی با بیان اینکه که همه سازمان‌ها درگیر رقابت و جذب نخبگان دانشگاهی بوده و این برندسازی دغدغه‌ای برای تمامی نهادها است، گفت: آموزش عالی نیز از این موضوع برای جذب دانشجویان بهتر و نخبه کمک می‌گیرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: برند دانشگاه‌ها به ارتقای وجه بین المللی دانشگاه‌ها که آموزش عالی کشور نیز بر آن تاکید دارد، کمک کرده و ما با هر نگاه تلاش کردیم تا این مدل را در خصوص دانشگاه تربیت مدرس شهر نور بررسی و راهکارهایی برای ارائه برند و تصویر سازی مناسب برای ارتقا دانشگاه ارائه دهیم.

لزوم توجه به مفهوم برندسازی در دانشگاه‌ها

شیرخدایی با اشاره به اینکه تحقیق برای این نوع موضوع‌ها اولین قدم در کمک برای شناخت این موسسات و برند سازی آن‌ها خواهد بود، افزود: مفهوم برندسازی در سطح دانشگاه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و از طرفی دیگر آمارهایی که تهیه شده می‌تواند در سطح دانشگاه‌ها مفید واقع شود.

وی خاطرنشان کرد: برندسازی دانشگاه تربیت مدرس می‌تواند گامی برای اجرای برنامه‌های استراتژیک این دانشگاه در خصوص برنامه‌ریزی‌هایی که برای جذب دانشجو و بهبود تصویر ذهنی دانشجویان فعلی این دانشگاه انجام می‌گیرد، باشد.

اندازه‌گیری و سنجش تصویر ذهنی از برند و ارائه راهکارها

مصطفی شعبانی، دانشجوی ارشد بازرگانی گرایش بازاریابی دانشگاه آموزش عالی خزر محمودآباد، در حاشیه دفاع از پایان‌نامه خود در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در این تحقیق به مقایسه تصویر سه دانشکده و دو گروه دانشجویان سال اول و دوم پرداخته و تفاوت آن‌ها با یکدیگر مورد مقایسه قرار گرفت.

وی تصریح کرد: تمامی دانشجویان با توجه به انتظارات خود تصاویر ذهنی متفاوتی از دانشگاه دارند بنابراین برای نخستین بار نیازهای مصرف کنندگان و بازار هدف در دانشکده آموزش عالی مطرح شده تا در راستای بقا از طریق ایجاد ارزش‌های متفاوت گامی برداشته شود.

این دانشجو افزود: از آنجایی که دانشگاه‌ها به جذب دانشجو و داشتن تصاویر ذهنی متمایز با دیگر دانشگاه‌ها برای افزایش رقابت اهمیت می‌دهند بنابراین مجموعه می‌تواند با برندسازی از ظرفیت‌های بالقوه آموزش عالی با ارزش‌ترین تصویر ذهنی را در بین رقبا ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه می‌توان در ادبیات بازاریابی از واژه برندسازی برای تاثیرگذاری بیشتر استفاده کرد، گفت: یک برند خوب برای موسسات آموزش عالی به کیفیت، محصول و خدمات خوب وابسته است بنابراین توجه به مساله برندسازی در حوزه دانشگاه‌ها برای دستیابی به مزیت رقابتی ضروری محسوب می‌شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.