پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تاثیر اوضاع اقتصادی بر افزایش بیماری‌های روحی و روانی

0

رئیس سازمان بهزیستی کشور اوضاع اقتصادی را موثر در افزایش بیماریهای روحی و روانی دانست.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، انوشیروان محسنی‌بندپی در اولین جشنواره روانشناسی و مشاوره که در سینما سپهر ساری برگزار شد، با بیان اینکه هر نوزادی که در خانواده متولد شد، از همان ابتدا با استرس و اضطراب مواجه می شود، اظهار کرد: خانواده‌ها در مقایسه کودکان و یا شرکت در کنکور و حتی بیدار شدن صبح زود برای مدرسه از ابتدا تنش و استرس را به فرزندان منتقل می کنند و در این راستا برنامه‌ریزی برای کاهش آسیب ها در جامعه و یا کاهش ساعات آموزشی از سوی خانواده‌ها، دستگاه‌های مربوطه و آموزش و پرورش نیازمند بازنگری است.

وی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی کشور متولی سلامت اجتماعی است، تصریح کرد: پایمال شدن حقوق شهروندی، کاهش سرمایه اجتماعی و ضعف مهارت‌های زندگی باعث افزایش بیماری های روحی روانی می شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: درصد بالایی از عوامل بروز بیماری‌ها به مسائل انسانی، اجتماعی و غیره بر می‌گردد و سن و جنسیت در ایجاد بیماریهای روحی و روانی نقش موثری دارد، بطوریکه  ۳.۱ دهم درصد بانوان در این زمینه مستعدتر بوده و در افزایش بیماری های روحی روانی  پیران هم آمار زیادی را به خود اختصاص می دهند.

محسنی‌بندپی اوضاع اقتصادی را موثر در افزایش بیماریهای روحی و روانی عنوان کرد و گفت: راهبردهای سازمان بهزیستی کشور که نگاه سیستمی و علمی به سلامت کشور دارند طراحی شده و در این راستا توانستیم در قانون برنامه ششم توسعه، سلامت اجتماعی را  بهبود بخشیده و به عنوان اولین راهبرد وضعیت سلامت در جامعه و کشور را رشد داده و به نظام سلامت و اجتماعی توجه کنیم.

وی افزود: وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی، آموزش و پرورش و … باید بستری مناسب برای سلامت اجتماعی تهیه و تدوین کنند و بهزیستی نیز باید راهبردهایی را اتخاذ کرده تا نسبت به شناسایی به موقع و کاهش روند افزایش بیماری ها اقدام شود.

محسنی بندپی یادآور شد: ارتقای سلامت روان در گروه‌های هدف جامعه از مهم ترین برنامه‌ها است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که زنان بیشتر در معرض آسیب های اجتماعی بوده و باید آموزش های مرتبط و ارتقای وضعیت اقتصادی زنان را در دستور کار قرار داد به طوریکه ارتقای سلامت زنان راهبرد بعدی است.

وی گفت: زن سرپرست خانواده بیشتر در آسیب است و همچنین در حوزه اشتغال نیز اگر نبود شغل باعث بروز آسیب و بیماریهای روحی  شود به طور جدی باید این مشکل را حل کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به فعالیت ۲هزار مرکز مشاوره در۳ سطح، از جمله آموزش ارتقای سلامت جامعه اظهار کرد: مازندران در ارزیابی عملکرد مشاوره روانشناسی و روانشناختی جزء استان های برتر در کشور است.

در ابتدای این جشنواره سعید آرام، مدیر کل بهزیستی مازندران نیز تصریح کرد: خدمات روانشناختی بسیاری از سوی بهزیستی مازندران صورت گرفته و در جهان امروز دغدغه های اقتصادی، اجتماعی  سبب شده تا روانشناسی از اهمیت زیادی برخوردار شود.

وی افزود: سازمان بهزیستی به عنوان بزرگترین سازمان اداری بیشترین نیروی روانشناسی را به خدمت گرفته و متنوع ترین خدمات را به جامعه ارائه می دهد به طوری که در استان مازندران بیش از ۱۵۰ مرکز مشاوره با بیش از ۶۲۰ روانشناس در حوزه‌های مختلف و ارتقای سلامت روان در حال فعالیت هستند.

مدیر کل بهزیستی مازندران گفت: حوزه های مختلفی مانند اطلاع رسانی، آگاه سازی، آموزش مهارتهای زندگی، آموزش پیش از ازدواج، مهارت ارتباطی و غیره از جمله فعالیت‌های روانشناسان است که با فعالیت‌های اجتماع محور مرتبط شده است.

آرام اظهار کرد: در سال گذشته بیش از ۳۷ هزار تماس با مرکز اورژانس اجتماعی و خط ۱۲۳ انجام شده است و در این بخش رتبه نخست را در کشور داریم.

وی گفت: در حال حاضر ۱۴۶مرکز مشاوره در مازندران وجود دارد که  با افزایش ۱۰۰ درصدی نسبت به سال ۹۲، همراه بوده است.


 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.