پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بیماری مرموز زبان‌آبی و ادامه ماجرای تلف شدن دام‌ها

0

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، بیماری زبان‌آبی دام‌های سبک حدود یک ماه دام‌های سبک مناطق مرکزی، بخش‌های دودانگه و چهاردانگه  شهرستان ساری را درگیر کرده است.

بیماری زبان‌آبی یکی از بیماری‌های ویروسی نُشخوارکنندگان است که توسط حشرات  منتقل می‌شود، زبان‌آبی توسط ناقلان حشره منتقل شده و تماس اتفاقی در این امر مهم نیست.

ضدعفونی‌کننده‌ها از انتقال ویروس بین حیوانات پیشگیری نمی‌کنند، هر چند که ضدعفونی با هیپوکلریت سدیم یا هیدروکسید سدیم 3 درصد مؤثر است.

به گفته مدیرکل دامپزشکی مازندران این بیماری هر چند سال یک‌بار اتفاق می‌افتد و چندان قابل پیش‌بینی نیست، البته اقدامات لازم برای مبارزه با بیماری در حال انجام است.

سیدحسین رضوانی به‌دلیل اهمیت این موضوع نشست مشترکی با خبرنگاران و رسانه‌هایی که خبرهای مربوط به زبان‌آبی را منتشر کردند، برگزار کرد.

وی با اعلام اینکه بیماری زبان‌آبی در مناطق مرکزی مازندران کنترل شده است، افزود: متولیان هر روستا باید به انعکاس روند بیماری اقدام کنند؛ فعالیت‌های متقابل برای بیماری و پیشگیری انجام می‌شود.

پس از انعکاس مصاحبه مدیرکل دامپزشکی مازندران، تعدادی از دامداران از اینکه مشکلات‌شان به قوت خویش باقی است دوباره لب به گلایه گشودند.

موسوی اهل روستای تلوکلای ساری با اعلام اینکه دام‌های بنده هنوز مریض هستند، گفت: تاکنون 25 رأس از گوسفندان من تلف شده‌اند.

دامدار اهل روستای ورکی ساری نیز از اینکه همچنان تلفات دارد، خواستار رسیدگی متولیان این حوزه شد.

در بخش کلیجان‌رستاق از دیگر بخش‌های شهرستان ساری، محسن نجفی نیز از تلفات دامی خویش گلایه کرد.

عمویی دامدار روستای گلورد ساری هم به تداوم بیماری زبان‌آبی در بین دام‌هایش اشاره کرد و گفت: مجبورم دام‌هایم را زیر قیمت بفروشم.

وی با اعلام اینکه تاکنون 18 تلفات داشتم، گفت: در حال حاضر 16 گوسفند هم  قرنطینه هستند.

دامداران از گران شدن داروها پس از انتشار بیماری هم انتقاد داشتند و اعلام کردند: برخی از اقلام دارویی مورد نیاز هم افزایش پیدا کرده است.

این  در حالی است که مدیرکل دامپزشکی مازندران در پیگیری خبرنگار فارس برای آخرین اقدامات انجام‌شده برای کنترل بیماری زبان‌آبی اظهار کرد: برای هر روستایی که به ما اعلام شود، نسبت به کنترل و پیشگیری بیماری اقدام می‌کنیم.

رضوانی با اعلام اینکه این بیماری دامداران منطقه را غافلگیر کرده است، گفت: در هر مناطقی که بیماری اعلام شود، ورود کردیم و کنترل صورت می‌گیرد، هر چند ممکن است بیماری پس از سم‌پاشی‌ها دوباره ظهور کند.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات پیشگیرانه باید توسط خود دامداران مورد توجه قرار گیرد، دامپزشکی استان هم اقدامات مشاوره‌ای به دامداران می‌دهد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.