پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بدترین تجاوز به جنگل‌های هیرکانی رامسر در 10 سال اخیر!

0

عضو هیئت علمی گروه مهندسی آبخیزداری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اینکه بر اساس نقشه‌های ماهواره‌ای، به جنگل‌های هیرکانی رامسر به بدترین شکل ممکن تجاوز شده است، گفت: ارتباط برخی سودجویان با گالش‌ها در ارتفاعات جنگلی موجب رشد قارچ‌گونه آپارتمان‌ها در ارتفاعات و تخریب منابع طبیعی شده است.

سیدرمضان موسوی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در سال های گذشته به جهت تغییر اقلیم، نامتوازن شدن رفتارهای دوره های گذشته اقلیمی، بارش‌های بسیار متفاوت و خارج از اندازه نرمال و یا خشکسالی‌های مختلف وقوع سیل‌های اینچنینی دور از انتظار نیست.

وی با اشاره به اینکه برای پیشگیری از وقوع چنین سیل‌هایی که خسارت‌های فراوانی به همراه دارد توجه جدی مردم، مسئولان و مدیران کشوری، استانی و منطقه‌ای لازم است، تصریح کرد: چنین سیل‌های خسارت‌زایی در استان‌های شمالی که دارای ارتفاعات پوشیده از جنگل و مراتع است نباید به وقوع بپیوندد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان اینکه وقوع سیل در طی روندی عادی و بدون خسارت در این استان، طبیعی است، خاطرنشان کرد: نقش انسان‌ها و اجرا نشدن دقیق نظارت سازمان‌های ناظر در کنار تجاوزهای بدون مجوز و رعایت استانداردهای لازم مختلف مردم، سازمان‌ها و ادارات دولتی و غیردولتی در وقوع این سیل‌های مخرب مزید بر علت شده است.

موسوی با اشاره به اینکه هر پدیده‌ای برای خود حریمی دارد که نباید به آن تجاوز کرد، گفت: تجاوز به حریم منابع طبیعی، عواقب جبران‌ناپذیری دارد و در دنیای امروز که علم و تکنولوژی پیشرفت کرده است، عدم رعایت حریم هر پدیده‌ای به آسانی قابل تشخیص است.

وی با انتقاد از اینکه در اجرای پروژه های تخصصی از اساتید و متخصصان امر، مشورت و بهره‌ای گرفته نمی‌شود، اظهار کرد: متاسفانه در سال های اخیر به علت‌های مختلف و از سوی افراد متفاوت، شرکت‌های خصوصی و سازمان های دولتی به حریم تجاوز شده است.

تجاوز به حریم رودخانه در سایه غفلت سازمان‌های نظارتی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری بر توجه تمامی سازمان‌های مربوطه به ویژه شرکت آب منطقه‌ای و ادارات آب در تمامی شهرستان‌ها بر مباحث نظارتی، تاکید کرد: متاسفانه نگاه انتفاعی و ضعف در برخورد صحیح در کنار صدور برخی مجوزهای کارشناسی نشده، موجب این خسارت‌های ناگوار شده است. غفلت سازمان ها، ادارات و مردم بر تجاوز در حریم رودخانه ها، سبب خسارت سنگین می شود و نمونه آن را در سیل اخیر غرب مازندران شاهد بودیم.

 مطالعه غیردقیق رفتار رودخانه‌ها موجب خسارت سنگین می‌شود

وی افزود: سازمان ها و اداراتی که اعتبارات ملی استفاده می‌کنند، بدون مطالعه دقیق رفتار رودخانه‌ها و تعیین و مطالعه حدود، ثغور، حجم، قدرت سیلاب و دور بازگشت 100، 200 و یا 500 ساله آن، تاسیساتی مانند پل و جاده احداث می‌کنند که در نتیجه آن چنین خسارت‌هایی را مشاهده می‌کنیم.

عضو هیئت علمی گروه مهندسی آبخیزداری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان اینکه در رامسر به بدترین شکل ممکن بر منابع طبیعی، جنگل و مرتع تجاوز صورت می‌گیرد، اظهار کرد: تصاویر ماهواره‌ای 10 سال گذشته جنگل‌های هیرکانی در رامسر و تنکابن نشان دهنده تجاوز به بدترین شکل ممکن است.

رشد قارچ‌گونه آپارتمان در ارتفاعات جنگلی

موسوی با اشاره به اینکه همه باید از دست‌درازی به طبیعت درس بگیرند و با متخلفان این موضوع برخورد کنند تا دست از تجاوز بر طبیعت بردارند، گفت: آپارتمان‌های چندطبقه و ویلاهای بی‌شماری، قارچ‌گونه و بدون هیچ مطالعه‌ای در مناطق جنگلی و بکر خدادای به ویژه در غرب مازندران در حال ساخت و ساز است.

این زمین شناس با اشاره به اینکه، اگر گفته می شود بهره‌برداری بیش از اندازه از آب زیرزمینی یکی از دلایل وقوع سیلاب است، درست نیست، گفت: در رامسر کوه و دریا وجود دارد و منابع آب زیرزمینی به شدت کم است بنابراین، این فرضیه نمی تواند درست باشد.

گفت‌وگو از سیداحمد حسینی، خبرنگار ایسنا

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.