پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

با توقف گازرسانی، « فاجعه انسانی » درانتظار 103 روستای چهار دانگه است !

0

با استقرار دولت تدبیر و امید ، در بودجه سال 1393 در قالب بند ق از سوی دولت و شخص وزیر نفت ( مهندس زنگنه ) ، پیشنهاد تامین بودجه گازرسانی به روستاهای بالای 20 خانوار به مجلس شورای اسلامی ارائه شد که با استقبال نمایندگان ملت روبرو شد و وزیر نفت نیز بارها روی این بند مانور داده که تمامی روستاهای بالای 20 خانوار کشور تا پایان سال 96 گازدار می شوند .

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از شمال نیوز ، از سوی دیگر اهمیت این موضوع بدلیل کاهش بار مالی دولت در سوخت رسانی غیر گازی اعم از نفت سفید ، نفت کوره ، نفت گاز و …. که هزینه ای حداقل سه برابر گاز طبیعی است که موجب شد تا بدنه وزارت نفت و شرکت ملی گاز و به تبع آن شرکت های گاز در استان ها در خصوص اجرایی شدن بند ق تلاش مضاعف داشته باشند .

اگر چه در سال 93 و در آغاز کارحرکت قابل لمسی را از برخی استان ها شاهد نبودیم  که مازندران با روستاهای پرتعداد بالای 20 خانوار نیز شامل ان می شد اما خوشبختانه در سال بعد ( 1394 ) شتاب قابل ملاحظه ای در مازندران شکل گرفت و پروژه های گازرسانی به روستاها یکی پس از دیگری کلید خورد تا جایی که مدیران شرکت گاز استان در نشست های خبری خود نوید سال 1396 را برای پایان گازرسانی به روستاهای بالای 20 خانوار می دادند و این یعنی عمل به وعده قبلی که با استقبال مردم و شوراهای روستاهای مورد نظر قرار گرفت .

در همین سال ها با تعیین پیمانکاران ، لوله گذاری ها آغاز و امید مردم بیشتر شد تا جایی که در پاییز 96 و با تغییر مدیریتی در شرکت گاز استان شاهد کندی این پروژه ها برای گازرسانی به روستاهای بالای 20 خانواربودیم .

این پروژه ها در حالی با بهانه های مضحک دعوای دو مجموعه دولتی راکد مانده که اکنون نزدیک به  700 میلیارد تومان لوله و تجهیزات و هزینه های مرتبط زیر خاک مدفون است و از سرنوشت و بهره برداری از آن خبری نیست !

مسئولان گاز در این باره از عدم صدور مجوز حمل و نقل و راهداری خبر می دهند و حمل و نقل و راهداری هم مسئولان گاز استان را به عدم گذار از پروسه قانونی متهم می کنند و این وسط فقط مردم روستاهای محروم مازندران هستند که باید همچنان بلاتکلیف بمانند .

فاجعه انسانی درانتظار مردم  103 روستای چهار دانگه !

به نظر می رسد در صورت تداوم وضعیت فعلی ، فاجعه انسانی در انتظار مردم 103 روستای چهاردانگه ساری باشد .

مردم این روستاها و ساکنان بومی آن که اغلب از افراد مسن و کم توان هستند به امید وعده های دولت تدبیر و امید در گازرسانی به این روستاها ، امسال برای ذخیره سازی سوخت نفت خود اقدام نکرده اند و حتی تدارکی برای تهیه هیزم انجام نداده اند و در خطر سرمازدگی  در زمستان سخت این منطقه قرار دارند .

این روستائیان که تنها دلخوش به وعده های داده شده هستند و عملیات لوله گذاری را در سال های گذشته در کنار قول مدیران برای گارزرسانی دیده اند ، گمان می کنند  که امسال خانه هایشان از نعمت گاز گرم می شود ، غافل از اینکه مدیران ما تمام بهار و تابستان طلایی را به مجادله برای مجوز و عدم دریافت آن گذرانده اند .

از سویی در حالی ، 6 ماه از تعهد شرکت گاز مازندران برای گازدار شدن مناطق محروم چهاردانگه می‌گذرد که مناطق هم مرز این منطقه در استان سمنان در هفته دولت امسال مشعل گازرسانی را روشن کردند.

آقای استاندار ؛ شما چه می کنید ؟!

استاندار مازندران که از بدو ورود به مازندران بنیانگذار اقدامات اساسی برای استان بوده ، اما انگار اطلاعات مناسبی را در این خصوص در اختیار ندارد .

وضعیت گاز رسانی به روستاهای چهاردانگه ، دو دانگه ، سوادکوه ، هزارجریب نکا و بهشهر ، نور و تنکابن و …. این روزها در شرایط نا مطلوب بسر می برد و در حالی که دولت به شدت در تنگنای مالی قرار دارد میلیاردها تومان زیر خاک مدفون است اما مدیریت صحیحی برای بهره برداری از آن به نفع مردم صورت نمی گیرد .

از استاندار مازندران انتظار می رود به عنوان نماینده عالی دولت  با فراخوانی مدیران مرتبط در حوزه های گاز و راه ، بهانه های موجود همچون صدور مجوزهای مرسوم را که سد راه گازرسانی به روستاهای مذکور شده است را بردارد .

در همین راستا دهها نفر از اهالی ، شوراها و دهیاران روستاهایی که گازرسانی به آنها متوقف شده است در تماس با شمال نیوز خواستار ورود استاندار به این مهم شدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.