پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بازار در انتظار…

0

یکی از سوالاتی که پس از سقوط دلار در بازار داخلی در اذهان بوجود آمد، این است که آیا قیمت کالاهایی که فروشندگان به بهانه افزایش قیمت دلار، گران کرده بودند با این شرایط، دوباره ارزان و یا تعدیل خواهد شد یا خیر.

 علی لواسانی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی نوشهر در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز بر روی قیمت کالاهای لوازم خانگی تاثیر مستقیم دارد، اظهار کرد: بیش از 70 درصد کالاهایی که در بازار وجود دارد خارجی است، بنابراین نوسانات ارز بر روی قیمت آن تاثیر مستقیم دارد.

شرکت‌های داخلی که بتوانند جوابگوی بازار باشند بسیار کم است​

وی افزود: شرکت‌های داخلی که بتوانند جوابگوی بازار باشند بسیار کم است و آنها نیز محتاج قطعات خارجی هستند یعنی هیچ کدام از این شرکت ها خودکفا نیستند که بتوانند تمام قطعات را از داخل تامین کنند. به عنوان مثال کولری که در گذشته قیمت آن 2 میلیون و 400  تومان بوده است و شرکت‌ها با شرایط و به صورت چکی به مغازه دار می‌دادند، بعد از افزایش قیمت ارز به بالای 7 میلیون تومان رسید و در این چند ماه اخیر نیز به صورت کاملا نقدی به فروش می‌رساندند چرا که از ترس بالا رفتن مجدد کالا، چک هم قبول نمی‌کردند.

لواسانی تصریح کرد: پس از مطرح شدن قرارداد FATF که موجب سقوط دلار به صورت قابل توجهی شد بسیاری از شرکت‌ها، نمایندگی‌ها و بنگاه‌های اقتصادی کلان و جزء تمایلی به فروش جنس ندارند. این شرکت‌ها و بنگاه‌ها که به طور مثال نمایندگی غرب مازندران یا کل استان را دارند با هزاران زحمت با جمع کردن نقدینگی، تعدادی از اجناس را خریداری کردند تا در شهرهای حوزه خود توزیع کنند اما پایین آمدن نرخ ارز آنها را بلاتکلیف و سرگردان کرده است؛ از یک سو عده‌ای جنس‌هایشان را به بازار عرضه کردند که از این ارزان‌تر نشود و از سوی دیگر عده‌ای با دلار گران‌تر که اجناس خود را خریدند و حال که جنس ارزان شده است نمی‌توانند بفروشند و نگه می دارند که شاید قیمت کالا مجدد افزایش یابد.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی نوشهر با بیان اینکه نوسانات ارز طی چند روز آینده بر قیمت لوازم خانگی تاثیرگذار بوده است، تاکید کرد: مغازه داران که هفته گذشته با نرخ ارز بالا  خرید کرده‌اند، مجبورند کالایشان را با 7 درصد سودی که تعیین شده به فروش برسانند اما کالایی که امروز و فردا خرید می‌کنند تا در هفته آینده به فروش برسانند خواه ناخواه ارزان تر خواهد بود. البته ساعتی شدن قیمت نرخ ارز بر قیمت گوشی تلفن همراه و تبلت تاثیرگذار است اما اثر خود را بر لوازم خانگی با چند روز فاصله نشان می‌دهد.

دلالان با انبار کردن کالا منتظر قیمت دلار می‌مانند

رحمان کاظمی، رئیس اتحادیه آلومینیوم کاران محمودآباد در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه تغییر نوسانات ارزی بر قیمت آلومینیوم در بازار تاثیرگذار است، اظهار کرد: قیمت دلار بر اجناس اتحادیه ما تاثیرگذار است اما بیشتر این تورم‌ها در کار توسط دلالان و سرمایه گذاران این اتحادیه ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: دلالان و افراد سودجو که در این حرفه فعالیت می‌کنند، با انبار کردن بار خود باعث کم شدن اجناس در بازار شده و منتظر قیمت دلار می‌مانند و تلاش می‌کنند با سود بالا به کاسبان این حرفه بفروشند.

رئیس اتحادیه آلومینیوم کاران محمودآباد خاطرنشان کرد: دلالان با کنترل بازار دلار و ثابت شدن قیمت آن طی ۳ تا ۴ روز، اقدام به فروش آلومینیوم به کسبه می‌کنند و بزرگترین مشکل ما در بازار با این افراد این بوده که با سوء استفاده و فروش با قیمت بالاتر باعث می‌شدند تا قدرت خرید مردم پایین بیاید.

کاظمی با بیان این که طی ۳۵ سالی که در این حرفه مشغول به کار بودم، امکان تغییر زیاد قیمت‌ها در چند روز نبود، گفت: شاید دلار طی ۳ تا ۴ روز پایین بیاید اما مدت زمان زیادی طول می کشد تا اجناس در بازار قیمت ثابت پیدا کند.

وی افزود:  نظارت نادرست مسئولان و کارشناسان این حوزه در بازار باعث شده تا هر کسبه طبق نرخ و تعرفه خود اقدام به فروش آلومینیوم به خریداران کند و ساماندهی نظارت ها از سوی کارشناسان به طور قطع بازخوردی صحیح و مدیریت شده در بازار خواهد داشت.

رئیس اتحادیه آلومینیوم کاران محمودآباد تصریح کرد: فروشگاه های بزرگ که کسبه جزء از آن ها خرید می کنند، مدتی است که می گویند، جنس در بازار نبوده و به صورت نقدی پول را دریافت و اجناس را طی ۴۰ روز بعد تحویل می‌دهند. انبار کردن جنس توسط سرمایه گذاران بزرگ و نظارت ناصحیح بر بازار از مهم‌ترین علت‌های بروز تورم در بازار است.

قیمت خودرو در صورت تداوم کاهش قیمت دلار کاهش می‌یابد

جمشید یعقوبی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل شهرستان تنکابن، نوسانات دو روز گذشته بازار ارز بر قیمت اتومبیل در شهرهای کوچک را بدون تاثیر دانست.

وی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه رشد صعودی ارز از ابتدای سال جاری با افزایش قیمت در همه بازارها رابطه مستقیم داشته است، اظهار کرد: کاهش شدید دو روز گذشته تاکنون بر بازار ماشین بی‌تاثیر بوده هرچند که در شهرهای بزرگ تفاوت‌هایی وجود دارد اما اگر روند نزولی ادامه داشته باشد قطعا بازار این کالا با کاهش قیمت مواجه خواهد شد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل تنکابن با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری و همزمان با افزایش قیمت دلار تمام ماشین ها اعم از داخلی و خارجی تا 50 درصد و حتی بیشتر رشد داشته‌اند، گفت: این اتفاق در مورد خودروهای خارجی حتی تا سه برابر قیمت نسبت به ابتدای سال جاری مصداق داشته که یکی از دلایل آن قیمت دلار و ارز است.

یعقوبی، دیگر دلیل افزایش قیمت خودروها به ویژه تولیدات داخل را بالا رفتن قیمت مواد اولیه و قطعات یدکی برشمرد و خاطرنشان کرد: کارخانجات تولید داخل ناگزیر از افزایش قیمت خودرو به دلیل افزایش قیمت قطعات هستند و این بازارها با وابستگی به یکدیگر بر افزایش قیمت خودرو دامن زده اند.

وی، کمبود عرضه توسط کارخانجات تولید داخل را یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر قیمت خودرو، اعلام و اضافه کرد: رابطه بین میزان عرضه و تقاضا باعث برهم زدن قیمت‌ها در بازار شده که این ‎ بار کاهش عرضه و افزایش تقاضا یکی دیگر از دلایل گرانی قیمت خودروها است.

یعقوبی که بیش از 40 سال سابقه فعالیت در این حوزه را داشته در رابطه با قدرت خرید مردم و دیدگاه آنان تصریح کرد: با افزایش قیمت خودرو در سال جاری نگاه متقاضیان در این بخش تغییر کرده و از خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای بهره برداری می‌کنند، این در حالی است که در سال های گذشته و پیش از افزایش نجومی قیمت خودرو، خریداران خودرو نگاهی مصرفی به خودرو داشته و برای کسب سود بیشتر دست به معاملات خودور نمی‌زدند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل شهرستان تنکابن در پاسخ به این پرسش که چرا بازار خودروهای تولید داخل داغ‌تر از بازار خودروهای خارجی است، گفت: این موضوع با درآمد مردم رابطه مستقیم داشته و قاطبه مردم با توجه به شرایط مالی متوسط ناگزیر از خرید چنین محصولاتی هستند و توان خرید خودروهای لوکس و خارجی را ندارند.

یعقوبی، بازار اخیر با توجه به افزایش چشمگیر قیمت دلار را دلالی توصیف کرد و افزود: خودروهای خرید و فروش شده تنها بین نمایشگاه داران دست به دست می شوند تا اینکه به مصرف برسند.

وی پائین آمدن قیمت ارز را سبب رونق بیشتر بازار خودرو دانست و تاکید کرد: هیچ کس موافق گرانی و تورم نیست و اگر سیر نزولی کاهش ارز ادامه داشته باشد قطعا نه تنها بازار خودرو بلکه تمامی بازارها از رکود خارج شده و این موضوع سبب رونق کسب و کار خواهد شد.

حمیدرضا نژاد مقدم، یکی دیگر از فعالان حوزه خودرو در تائید مطالب عنوان شده اضافه کرد: تا پیش از تورم در این حوزه، مردم با 10 تا 12 میلیون تومان می توانستند خودروی صفر در اختیار داشته باشند اما با افزایش قیمت‌ها با همان اندازه سرمایه، ناچار به استفاده از خودروهای مستهلک شدند که این موضوع هم سبب آسیب به محیط زیست شده و هم جان افراد را تحت شعاع قرار می دهد.

نژاد مقدم در ادامه با اشاره به تیپ بندی متقاضیان خودرو در قبل و بعد از نوسانات ارز گفت: تا قبل از افزایش نجومی قیمت‌ها عامه مردم مشتریان این بازار بودند اما پس از بالارفتن قیمت ها 90 درصد خریداران افرادی هستند که به دنبال سود بیشتر و کسب سرمایه از این بازار اقدام به خرید می‌کنند.

با کاهش نرخ دلار بازار مسکن رونق می گیرد

غلامحسین کاظمی، رئیس اتحادیه املاک شهرستان نور در گف‌ وگو با ایسنا با اشاره به اینکه کاهش قیمت دلار باعث بهبود اوضاع اقتصادی کشور خصوصا درحوزه تهیه مسکن می شود، اظهار کرد: با روند افزایشی نرخ دلار قدرت خرید مردم در تهیه مسکن کاهش می‌یابد و در پی آن شاهد رکود در حوزه مسکن خواهیم بود.

وی با بیان اینکه افزایش یا کاهش قیمت دلار به طور مستقیم برروی بازار ثاثیرگذار خواهد بود، تصریح کرد: حدود 780 اعضا تحت پوشش اتحادیه املاک شهرستان نور هستند که با سقوط نرخ دلار به راحتی می‌توانند به خرید و فروش ادامه دهند.

رئیس اتحادیه املاک شهرستان نور، روند کاهش نرخ دلار در حوزه خرید و فروش مسکن را بسیار مهم دانست و افزود: عده ای از افراد خاص و انگشت شماری هستند که در اوج گرانی مسکن به خرید ویلاهایی با قیمت 15 میلیاردی اقدام می‌کنند اما اکثر عموم مردم از طبقه و قشر ضعیف جامعه هستند و توانایی خرید در اوج گرانی مسکن که به علت افزایش قیمت دلار بوده را ندارند. افزایش قیمت دلار در نرخ اجاره بها و فروش زمین تاثیر گذار بوده و افرادی که مسکن را اجاره می دهند قیمت رهن مسکن و اجاره بها را بالا برده‌اند و مسلما با کاهش نرخ دلار ما شاهد رونق بازار مسکن خواهیم بود.

رئیس اتحادیه املاک شهرستان نور یادآورشد: شش ماهه نخست سال معاملات بسیار ضعیفی در شهرستان انجام شد که حاصل بی ثباتی قیمت دلار بوده است.

محمد نیکپور، رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی فریدونکنار نیز به ایسنا گفت: نوسانات ارز بر روی قیمت مصالح ساختمانی هیچ تاثیری ندارد چرا که همه این مصالح در داخل تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: ایران کشور صادر کننده سیمان و مصالح ساختمانی است و تنها با تغییر نرخ کرایه کامیون‌های جابه‌جا کننده ماسه و سیمان‌هایی که بر اساس نرخ دولتی افزایش یافته بود، قیمت‌ها تغییر می‌کند و نرخ ارز هیچ تاثیری بر آنها ندارد.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.