پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

باداب سورت؛ دومین میراث طبیعی ایران در شمال کشور

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، جاذبه‌های گردشگری ساری از دیدگاه آثار تاریخی و طبیعی بسیار غنی است. اما جاذبه‌های طبیعی ساری بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. بهترین زمان برای سفر به ساری فصول بهار و تابستان است ولی تمام روزهای سال مردمان ساری میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

باداب سورت

باداب سورت چشمه پلکانی تراورتنی بی‌نظیر در ایران و کم‌نظیر در جهان است که واقع در روستای اورست بخش چهاردانگه‌ شهرستان ساری قرار دارد. این چشمه توسط سازمان میراث فرهنگی در سال 1387 پس از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. ثبت جهانی این باداب نیز پس از پاموکاله ترکیه، به عنوان دومین چشمه آب شور جهان بوده است.

این چشمه‌ها در بلندای 1841 متری از تراز دریا جای دارند، در ایران بی‌نظیر هستند. اطراف چشمه پوشیده از درختچه‌های زرشک وحشی و ارتفاعات بالاتر پوشیده از جنگل‌های سوزنی برگ است. این باداب شامل چندین چشمه با آب‌های کاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب است. چشمه پرآب دارای آب بسیار شور و استخری با قطر حدود 15 متر و عمق زیاد است. چشمه دوم که در بالادست و شمال غربی این چشمه قرار دارد، ترش مزه و دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی است، در اطراف چشمه کمی رسوب آهن نشسته‌ است.

جریان آب‌های رسوبی و معدنی این چشمه‌ها در سال‌ها، در شیب پایین دست کوهستانی خود، صدها طبقه و ده‌ها حوضچه پلکانی بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه‌های مختلف پدید آورده‌است. این طبقات و حوضچه‌ها در واقع جاذبه اصلی و ویژگی منحصر به فرد چشمه‌های باداب سورت است. زیبایی این طبقات و محل ویژهٔ قرارگیری چشمه در دامنهٔ کوهستان و چشم اندازهای اطراف به ویژه در غروب تحسین برانگیز است.

 /م

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.