پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ایجاد آبراه برای تخلیه آب از چشمه سورت غیرکارشناسی است

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:  چشمه آب معدنی سورت در قالب یک طرح 15 ساله قرار است توسط منابع طبیعی واگذار شود؛ جدای بحث واگذاری این چشمه ایجاد آبراه از چند ناحیه برای تخلیه آب و تشکیل طاق طاقه به زبان بومیان از اقدامات در حال انجام است.

 با توجه به اینکه در حال حاضر چشمه آب معدنی سورت چهار متولی در حوزه‌های مختلف دارد، بحث مدیریت آب آن با آب منطقه‌ای استان مازندران است؛ در همین ارتباط با ابراهیم یخکشی مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران درباره اینکه آیا چندین آبراه برای تخلیه آب چشمه سورت کارشناسی شده است، گفت‌وگویی را انجام دادیم.

وی با اعلام اینکه ایجاد آبراه برای خروج آب و تشکیل طاقه اقدام غیرکارشناسی شده است، افزود: هر اقدامی که برای تخلیه آب چشمه سورت قرار است انجام شود باید با هماهنگی این شرکت باشد.

یخکشی اضافه کرد: متاسفانه مدیریت واحدی در چشمه آب معدنی سورت وجود ندارد، بنا داریم که دور چشمه آب معدنی سورت را فنس‌کشی کرده و برای بازسازی طاقه‌ها هم طرح مناسبی ارائه دادیم.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر به دلیل کمبود اعتبارات این اقدامات متوقف شده است، گفت: حفظ چشمه باید توسط آب منطقه‌ای انجام شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با اعلام اینکه حفظ چشمه یک بحث تخصصی است، یادآور شد: دست‌کاری به چشمه بدون داشتن تخصص باعث مشکلات جدی می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا زمان‌بندی مشخصی برای اجرای طرح‌ها در اختیار دارید، افزود: منابع مالی در اختیار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان است و هر اقدامی که برای احیاء چشمه انجام شود از محل اعتبارات مجموعه خودمان است.

یخکشی خاطر نشان کرد: برای احیا چشمه آب معدنی سورت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان باید بر اساس طرح تهیه شده ما اقدام کنند.

وی در پایان گفت: همکاران ما موضوع را از نزدیک بررسی و اگر اقدام غیرکارشناسی در حال انجام است اما این روند را اصلاح می‌کنیم.

به گزارش فارس، در حال حاضر چشمه آب معدنی سورت چهار متولی از ارگان‌های مختلف دارد.

محیط زیست در حوزه حراست زیست محیطی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به دلیل ایجاد طاقه‌های میراثی، منابع طبیعی به خاطر داشتن اراضی ملی و منابع طبیعی و آب منطقه‌ای مازندران هم متولی آب چشمه‌های سورت است به همین دلیل هم امکان حراست و حفاظت از چشمه تا حدودی مغفول مانده و موازی کاری در این حوزه به شدت به همه بخش‌های این چشمه آسیب وارد کرده است.

طرح مدیریت یکپارچه چشمه آب معدنی سورت چند سالی به دلیل تاخیر در واگذاری عرصه و عیان توسط منابع طبیعی با بروکراسی اداری مواجه بوده است که این روزها مدیران منابع طبیعی خبر از واگذاری 15 ساله این مجموعه را رسانه‌ای کردند، با کتابچه طرحی که سیف‌الله فرزانه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آن را تهیه کرده و به تایید همه سازمان‌های مرتبط رسیده است، امید برای احیا و حفظ مجدد چشمه آب معدنی سورت برای دوستداران طبیعت زنده شده است.

================

گزارش از جاوید عباسی

=

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.