پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اضافه شدن کوه‌های کثیف به مازندران! + فیلم

0

کوه‌های زباله در تمامی شهرهای مازندران در حالی سر به فلک کشیده‌اند که به آرامی سیمای این استان سرسبز را به تیرگی می‌کشاند. این مسئله فوق بحرانی امروز در تمامی شهرستان‌های استان مازندران وجود دارد و شاید درجه ابتلا به آن کمی متفاوت‌تر باشد.

 زباله در مازندران به یک مسئله فوق بحرانی تبدیل شده و می‌توان گفت تاکنون تمامی روش‌های به کار گرفته شده به نتیجه نرسیده یا کمترین ضریب نفوذ را نسبت به حل این مشکل دارد.

نور یکی از شهرستان‌هایی است که همانند تمامی شهرهای مازندران درگیر مشکل زباله است؛ زمین زباله این شهرستان در مکانی به نام الیمالات در مسیر جاده نور به چمستان به مساحت ۸ هکتار قرار دارد و با وجود اینکه ۱۵ سال از قدمت آن می‌گذرد همچنان اقدام زیرساختی مناسبی برای حل مشکل زباله صورت نگرفته است و در طی این سال‌ها زباله بر روی زباله به دلیل مدیریت ناصحیح انباشته می‌شود.

زباله‌های شهرستان نور به غیر از بخش بلده که به دلیل مسیر کوهستانی و دوری راه در همان شهر دفع می‌شود، به مکان تعیین شده “الیمالات” انتقال می‌یابد اما این مکان دارای معضل‌ و چالش‌های زیست محیطی فراوانی است.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا و  به گفته منابع محلی، از معضل‌های اساسی “الیمالات” می توان به دفع غیر اصولی زباله و لایه‌بندی نامناسب به خاک رس، کنترل نشدن شیرابه تولیدی به دلیل دفع غیراصولی و هدایت آن به عرصه جنگلی مجاور و ایجاد تبعات سوء زیست محیطی، نبود کانال کشی کف مکان برای زهکشی و هدایت شیرابه و عدم تصفیه آن که از ضروریات مکان دفع است نام برد.

 آهک پاشی نکردن منظم، مناسب و مداوم، متوقف ماندن عملیات ساختمانی، احداث سوله و خط تولید کمپوست و سورتینگ، کارایی نداشتن فنس کشی موجود و ورود و خروج حیوانات اهلی و وحشی به ویژه سگ های ولگرد و شیوع و انتشار انواع بیماری‌ها بخشی دیگر از معضل‌های قابل مشاهده در این زمین دفن و دفع زباله است.

کارشناسان معتقدند شیرابه‌های زباله به دلیل وجود فلزات سنگین، انتشار گاز متان و غیره و همچنین هدایت آن به عرصه جنگلی مجاور، خاک، آب‌های سطحی و زیرزمینی را آلوده می‌کند و این امر موجب خشک شدن درختان در محدوده ضلع شمالی محل دفع شده است.

همچنین به علت دفع غیر اصولی، گرمای زیاد زباله ناشی از آتش زدن آن در تابستان و وزش بادهای گرم و خشک، احتمال آتش سوزی جنگل را هم می تواند به همراه داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا و به نقل از منابع محلی، از دیگر معضلات مکان دفع زباله در نور، ورود فاضلاب‌ها و پساب انسانی توسط لجن‌کش‌ها و ماشین های حمل فاضلاب، جمع آوری و تخلیه بدون هرگونه عملیات کنترل، تصفیه، مطالعه و مجوز در مکان دفع زباله است که موجب هدایت غیر اصولی فاضلاب انسانی و شیرابه آن به عرصه جنگلی مجاور و آلودگی های زیست محیطی شده است.

همچنین ورود فاضلاب و پساب‌های انسانی علاوه بر آلودگی های زیست محیطی، موجب ایجاد بوی تعفن در فصل‌های گرم سال می شود که عدم توجه به این مسائل تبعات بهداشتی، آلودگی ها، انتشار و تکثیر انواع بیماری‌های انگلی، عفونی و خطرناک را به همراه دارد.

در حالیکه “الیمالات” یک منطقه فوق العاده جنگلی در نور محسوب می‌شود به نظر می‌رسد مسئولان این شهرستان جانمایی مناسبی از محل دفن و دفع زباله انجام ندادند، سوال اینجا است در کدام نقطه از جهان، در وسط یک نقطه بکر جنگلی، زمین زباله ایجاد کرده و آن منطقه را نابود می‌کنند؛ نابودی، تنها واژه‌ای است که می‌توان برای “الیمالات” بهشت جنگلی هیرکانی با درختان سر به فلک کشیده‌اش در انتظار داشت.

گزارش از زینب تذکاری، خبرنگار ایسنا 
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.