پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

از بین نرفتن عطش زمین با وجود بارش باران در دومین ماه زمستان

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از فارس، در گذشته بارش‌ها پیوسته و مداوم بود ولی به‌دلیل دخالت انسان در طبیعت و افزایش گازهای گلخانه‌ای روی دیگری به خود گرفت و به حالت رگباری و سیل‌آسا درآمد.

نظر کارشناسان بر این است دلیل این اتفاق به تغییرات اقلیم و جوی برمی‌گردد؛ نکته مهم این است دیار بارانی مازندران از این موضوع دور نماند و با کم‌ترین بارش شاهد سیل و ویرانی برخی نقاط بودیم.

همچینن امسال شاهد پاییزی زودرس و برف پاییزی در مازندران بودیم که همه این اتفاقات به‌دلیل تغییرات جوی و اقلیم است.

با وجود اینکه در ۱۱ ماه امسال بارش برف و باران در مازندران افزایش داشت ولی به‌دلیل اینکه از توزیع زمانی و مکانی مناسبی برخوردار نبود نتوانست سفره‌های زیرزمینی را سیراب کرده و اندکی از عطش زمین بکاهد.

 

افزایش ۱۱ درصدی بارندگی در مازندران

مدیرکل هواشناسی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: هر چند در نخستین ماه فصل زمستان ۹۵ (دی ماه) با کاهش قابل ملاحظه بارندگی روبرو بودیم اما در دومین ماه این فصل با افزایش قابل ملاحظه بارش سپری شده است.

سید محمدرضا رضوی بیان کرد: براساس آمار ایستگاه‌های هواشناسی سینوپتیک مازندران ایستگاه‌های (رامسر، نوشهر، بابلسر، آمل، قراخیل قائم‌شهر، ساری، دشت‌ناز، بندرامیرآباد بهشهر، گلوگاه، سیاه‌بیشه، کجور، بلده، آلاشت، پل‏ سفید و کیاسر) تنها در ایستگاه کجور نسبت به دوره آماری حدود ۱۵ درصد کاهش بارش اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: بیشترین درصد افزایش بارش از بابلسر، آلاشت و آمل حدود ۱۱۰ درصد، قراخیل قائم‌شهر ۹۶ درصد و ساری ۸۴ درصد بوده است.

مدیرکل هواشناسی مازندران با اشاره به اینکه متوسط بارش بهمن ماه سال ۹۵ استان مازندران، حدود ۱۰۲ میلی‌متر بوده است، افزود: این آمار نسبت به میانگین بلندمدت حدود ۵۷ درصد و نسبت به بهمن ماه سال گذشته حدود ۲۲ درصد افزایش داشته است.

رضوی یادآور شد: از بین ۱۵ ایستگاه هواشناسی سینوپتیک استان، تنها در ایستگاه کجور نسبت به دوره آماری حدود ۱۵ درصد کاهش بارش اتفاق افتاده است.

وی اضافه کرد: بیشترین افزایش نیز به‌ترتیب از بابلسر، آلاشت و آمل حدود ۱۱۰ درصد، قراخیل قائم‌شهر ۹۶، ساری ۸۴، پل‏سفید ۷۹ و سیاه‌بیشه ۶۰، دشت‌ناز ۳۹، نوشهر ۳۱، رامسر ۲۶، کیاسر ۲۱، بندرامیرآباد ۱۸ و بلده ۹ درصد بوده است.

مدیرکل هواشناسی مازندران با اعلام اینکه متوسط بارش دو ماه نخست فصل زمستان سال ۹۵ استان حدود ۱۱۵ میلی‌متر بوده است، اظهار کرد: این آمار نسبت به میانگین بلندمدت حدود ۷ درصد و نسبت به دو ماه نخست فصل زمستان سال گذشته حدود ۶ درصد کاهش داشته است.

رضوی تصریح کرد: از ۱۵ ایستگاه هواشناسی سینوپتیک مازندران، در نیمی ایستگاه‌ها نسبت به دوره آماری افزایش بارش رخ داده است و بیشترین افزایش از بلده و سیاه‌بیشه به ترتیب ۶۰ و ۵۶ درصد و بیشترین کاهش از بندرامیرآباد و کجور حدود ۳۴ درصد بوده است.

وی بیان کرد: بارندگی ۱۱ ماه سال ۹۵ استان مازندران حدود ۶۹۰ میلی‏متر بوده که در مقایسه با دوره بلندمدت حدود ۱۰ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۶ درصد افزایش داشت.

مدیرکل هواشناسی مازندران ادامه داد: حدود دو سوم از ایستگا‏ه هواشناسی سینوپتیک استان، میزان بارش آنها نسبت به نرمال افزایش و بیشترین افزایش از ایستگاه نوشهر حدود ۳۳، آمل حدود ۳۱، ساری ۱۹، رامسر ۱۶، گلوگاه ۱۴ ، آلاشت ۱۳، دشت‌ناز، قراخیل قائم‌شهر، پل‏سفید و سیاه‌بیشه حدود ۶ درصد بوده اما بیشترین کاهش بارش به‌ترتیب در ایستگاه‏های بندرامیرآباد حدود ۲۱، کجور ۱۱، بابلسر ۶، کیاسر و بلده ۴ درصد رخ داده است.

رضوی با اشاره به اینکه متوسط بارش پنج ماه نخست سال زراعی ۹۶-۹۵ استان مازندران حدود ۳۹۱ میلی‌متر بوده است، افزود: این آمار نسبت به دوره آماری حدود دو درصد و نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته حدود هفت درصد کاهش داشت.

وی در پایان گفت: نزدیک به نیمی از ایستگاه (نوشهر، آلاشت، آمل، سیاه‌بیشه، رامسر و بلده به‌ترتیب حدود ۲۱، ۱۸، ۱۴، ۱۰، ۷ و ۴ درصد) نسبت به دوره آماری افزایش داشته است و بیشترین کاهش بارش نیز به‌ترتیب از بندرامیرآباد ۲۹، گلوکاه ۲۶، دشت‌ناز ۲۳، کجور ۲۱، کیاسر ۱۸، قراخیل قائم‌شهر ۸ و پل‌سفید ۷، ساری ۴ و بابلسر یک درصد بوده است.

 

کاهش ۲۰ درصدی آب‌دهی رودخانه‌های مازندران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران در ادامه در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: بارش در بهمن ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد کاهش داشت.

محمدابراهیم یخکشی با اشاره به اینکه آب‌دهی رودخانه‌های مازندران نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشت، اضافه کرد: بیشترین کاهش مربوط به تجن با ۵۰ و نکارود با ۳۷ درصد کاهش و بیشترین افزایش مربوط به چشمه کیله با ۸ درصد بوده است.

وی با اعلام اینکه بارش‌ها همانند گذشته با کاهش روبه‌رو است، تصریح کرد: بارش‌ها از توزیع زمانی و مکانی مناسبی برخوردار نبود و همچنان توصیه بر مدیریت مصرف منابع آب است.

به گزارش فارس، همه جا صبحت از کمبود منابع آب است و اینکه در آینده با بحران آب مواجه می‌شویم پس بهتر است همه افراد به‌ویژه در مازندران که اقتصاد آن وابسته به این موضوع است این موضوع را جدی بگیرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.