پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اختصاص اعتبار 2 میلیاردی به چشمه سورت

0

پایگاه خبری چهاردانگه: چشمه‌های آب معدنی سورت که به فاصله حدود 120 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان ساری و بر فراز ارتفاعات رشته کوه‌های البرز قرار دارد به عنوان دومین اثر طبیعی جهان به این سبک و سیاق شناخته می‌شود این چشمه بعد از پاموکاله ترکیه دومین اثر طبیعی با آب‌های شور و  ترش و رنگ قرمز، زرد و نارنجی از رسوب‌های چشمه مکان چشم‌نوازی را برای گردشگران فراهم می‌کند.

این چشمه یکی از ظرفیت‌های گردشگری سلامت نیز به شمار می‌آید که به دو شکل گسلی و درزه‌ای و به فاصله کمتر از 20 متر از یکدیگر تشکیل شده‌اند.

سورت دارای حوضچه‌های مختلف با طعم‌های متفاوت است.  آب یکی از چشمه‌ها بسیار تلخ و شور و دیگری کمی ترش مزه و به دلیل فشار لای‌ های زمین، اندکی گازدار است.

این چشمه‌ها در شیب دامنه کوه، در طی میلیون‌ها سال، ده‌ها حوضچه کم عمق و زیبا به رنگ‌های کرم، نارنجی، زرد و قرمز را به وجود آورده و املاح آب آن حاوی سدیم، یون‌های کلر، آهن، گوگرد و گچ است.

حوضچه‌های کم عمق به زبان بومیان به نام «طاق،طاق» معروف است که با جریان آب خروجی از چشمه به وجود می‌آید و با تغییر مسیر جریان آب هر ساله در یک بخش از دو طرف چشمه جاری می‌شود و منظره زیبایی را برای گردشگران ایجاد می‌کند با همه این توصیف‌ها سورت راه دسترسی مناسب و امکاناتی برای گردشگران خارجی و داخلی که از راه دور و دراز به این منطقه سفر می‌کنند ندارد، حمل مسافرانی که تمایل دارند به سرچشمه سورت بروند به دلیل کوهستانی بودن با تراکتور و نیسان سورت می‌گیرد البته بعضی از مسافران هم ریسک می‌کنند و حتی با پراید نیز به سرچشمه می‌رسند اما نبود امکانات رفاهی و حتی سرویس بهداشتی و راه دسترسی موجب  محروم ماندن اهالی منطقه از مزایای حضور گردشگران می‌شود.

چشمه توسط سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۷ پس از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. ثبت جهانی این باداب نیز پس از پاموک‌کاله ترکیه، به عنوان دومین چشمهٔ آب شور جهان بوده است.

سیف‌الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری به چشمه سورت به عنوان دومین اثر طبیعی ثبت شده در لیست آثار ملی میراث طبیعی کشور اشاره کرد و گفت: در سال جاری بیش از 2 میلیارد ریال اعتبار برای تامین زیرساخت‌های چشمه سورت، چون راه دسترسی، خط انتقال آب و روشنایی با پنل‌های خورشیدی محوطه هزینه خواهد شد.

وی از اختصاص بیش از 2 میلیارد تومان اعتبار جهت تامین زیرساخت های چشمه سورت در سال جاری خبر داد و افزود: این اثر ارزشمند که در سال 1387 با شماره 2 پس از کوه دماوند در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده بود، دومین اثر طبیعی ایران است که در لیست آثار ملی به ثبت رسیده و حریم آن هم مشخص شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران همچنین یادآور شد: مدیریت چشمه سورت با منابع طبیعی است و مدیریت منابع آبی آن نیز با آب منطقه ای استان است و اداره کل میراث فرهنگی مازندران نیز بر اجرای درست ضوابط میراثی این اثر منحصر به فرد ملی در کشور نظارت می‌کند.

وی گفت: با ثبت عرصه و حریم حفاظتی تمام امور عمرانی و گردشگری در حریم این چشمه‌ها ضابطه‌مند شده و هر گونه اقدامی از سوی اشخاص و دستگاه‌های اجرایی نیازمند رعایت قوانین لازم الاجرای حرایم و منظر اثار ثبت شده در لیست آثار ملی است.

انتهای پیام/3141/ج

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.