پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گزارش ایسنا از برداشت نخستین کشت مکانیزه برنج در مازندران

0

وی تصریح کرد: امنیت غذایی و سلامت جامعه دو فاکتور اساسی برای تکالیف حاکمیت به شمار می‌رود و با توجه به آسیب‌های کشت سنتی برای محیط زیست و تغییرات اقلیمی‌ این عوامل در خطر قرار می‌گیرند.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه نگاه به آینده، بهره‌گیری از یافته‌های روز و به کارگیری نتایج تحقیقات از جمله عواملی است‌ که امنیت غذایی را دنبال می‌کند، افزود: بهره گیری از این فاکتورها با کاهش زحمت کشاورز، بهره‌بری محصول نهایی را افزایش می‌دهد.

اسلامی با بیان اینکه کارشناسان و محققان حوزه کشاورزی باید برای ترویج و آموزش مباحث علمی اقدام و کشاورزان با تبعیت از آن‌ها در راستای ترویج اقلام جدید تلاش کنند، گفت: امیدواریم که نتایج تحقیقاتی و آزمایشگاهی که در پایلوت جواب داده در گسترش و فراگیر شدن کشاورزان کمک کند.

وی با اشاره به نگرانی‌هایی کشاورزان درباره توزیع و فروش اقلام کشاورزی، تصریح کرد: در نشست استانداران شمال کشور مقرر شد تا واردات برنج از زمان برداشت تا پایان آبان ممنوع باشد.

خرید تضمینی ارقام پر محصول و داخلی در زمان رکود بازار

استاندار مازندران با تاکید بر اینکه باید ذخایر کشور با تقاضای بازار تناسب داشته باشد، خاطرنشان کرد: اگر مشکلی در خصوص رکود بازار به وجود آید با خرید تضمینی، ارقام پر محصول و داخلی را در دستور کار قرار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه مراقبت و حفاظت از اراضی کشاورزی در مازندران بسیار مهم است و نمی‌توان اجازه داد تا به این اراضی دست‌اندازی شود، گفت: جهادکشاورزی مکلف و موظف است مطابق قانون با تغییر کاربری اراضی مقابله کنند و به هیچ وجه نباید اجازه دهیم تصرفات انجام شود.

اسلامی تاکید کرد: فعالیت صنایع تکمیلی برای واحد های کشاورزی، دامی و پشتیبانی پررنگ تر شود و موجب ایجاد زنجیره ارزش شده که با توسعه آن، اقتصاد کشاورزی و اقتصاد روستا را شکوفا کنیم.

تولید بیش از یک میلیون تن شلتوک در مازندران

عزیزالله شهیدی‌فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در ادامه این آئین، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال از یک میلیون و 150 هزار تن شلتوک، 700 هزارتن برنج سفید در فصل نخست کشت برنج برداشت شود.

وی با بیان اینکه از 204 هزار هکتار شالیزارهای مازندران امسال در 34 هزار و 500 هکتار ارقام پرمحصول برنج مانند فجر، ندا، شیرودی و بقیه ارقام محلی کشت شد، گفت: 190 هزار هکتار از شالیزارهای مازندران امسال مکانیزه برداشت می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، تصریح کرد: با بهره‌گیری از مکانیزاسیون در کشت برنج شاهد افزایش بیش از 5 درصدی عملکرد این محصول خواهیم بود.

شهیدی فر خاطرنشان کرد: درصدد هستیم امسال یک هزار تن طارم اصلاح شده از سوی مرکز تحقیقات به کشاورزان تحویل داده شود.

۹۹ درصد برنج تولیدی مازندران سالم است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، تصریح کرد: بیش از 99 درصد برنج مازندران سالم است و آلوده بودن آن به آلاینده‌های سنگین پائین تر از استانداردهای بین المللی است.

شهیدی فر افزود: با وجود کارشناسان خبره در جهاد کشاورزی شهرستان ها 95 درصد مزارع برنج مازندران زیر نظارت کارشناسان متخصص قرار گرفت.

وی اظهار کرد: ۲۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت در مازندران اصلا از کود شیمیایی استفاده نکردند و فقط با روش‌های کنترل بیولوژیک کشت صورت گرفت و این امر گامی در جهت تولید ارگانیک برنج بوده است.

فعالیت 15 هزار نفر در حوزه کشاورزی محمودآباد

یحیی یوسف‌پور فرماندار محمودآباد نیز در این آئین با اشاره به ظرفیت‌های فراوان این شهرستان در بخش کشاورزی، اظهار کرد: ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی محمودآباد زیر کشت برنج بوده است و در مجموع کشت اول، رتون و کشت دوم هزار تن تولید در سطح این شهرستان صورت می‌گیرد که ۱۰ درصد برنج استان را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: ظرفیت بخش کشاورزی محمودآباد به نسبت ظرفیت‌های دیگر برتر بوده و در همین راستا حدود ۱۵ هزار نفر در محمودآباد در حوزه کشاورزی و زیر شاخه‌های آن فعالیت داشته که از این میزان بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان گردش مالی در سطح شهرستان صورت گرفته است.

یوسف‌پور گفت: محمودآباد در بخش گل‌های شاخه بریده و گل‌های زینتی در سطح مازندران به ترتیب دوم و سوم است.

فرماندار محمودآباد با اشاره به این که در دولت تدبیر و امید در سال‌های ۹۵ و ۹۶ از بسته رونق تولید با هدف کمک به کشاورزی بیش از 16.5 میلیارد تزریق شده است، تصریح کرد: در همین راستا در سال ۹۶ حدود ۷ میلیارد تومان به بخش مکانیزاسیون در حوزه کشاورزی به کشاورزان تسهیلات پرداخت شده است.

وی افزود: در بحث فراگیر و تسهیلات روستایی نیز تاکنون بیش از ۵۷ طرح در زمینه‌های مختلف در حوزه کشاورزی با هزینه بیش از ۲۵ میلیارد تومان در کمیته فنی استان برای این شهرستان تعیین و به استان فرستاده شد.

یوسف‌پور با بیان اینکه ۳.۵ میلیارد تومان تاکنون از این تسهیلات پرداخت و امیدواریم این میزان با هدف خدمت‌رسانی بهتر به کشاورزان تکمیل شود، افزود: ۶۸ هکتار از اراضی کشاورزی در محمودآباد با اجرای احکام آزاد شده و حدود ۲۰ هکتار با توافق و گفتمانی که صورت گرفته به اهالی برای کشت مجدد برگردانده شد.

‌ 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.