پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

شناسایی جاده هایی که جان می گیرند

0

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،استان سر سبز مازندران به دلیل قرار داشتن در ۴ محورارتباطی مهم شامل جاده چالوس ، هراز، سوادکوه و کیاسر همواره شاهد تردد مسافران زیادی از سراسر کشور است.

عامل انسانی، خودرو و جاده سه ضلع از اضلاع مثلث ترافیک هستند که وجود نقص و ناکارآمدی در هر کدام از این موارد منجر به حوادث ناگواری می ‏شود که جبران مافات در برخی مواقع به هیچ عنوان امکان پذیر نیست.

 
دکتر علی عباسی مدیر کل پزشکی قانونی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: ۵۱۰ نفر ۹ ماه امسال، در حوادث رانندگی مازندران جان خود را از دست داده اند.

وی افزود: بیشترین تلفات حوادث رانندگی با ۳۳۵ مورد در جاده‌ های برون شهری و پس از آن با ۱۵۰ مورد در تصادفات درون شهری، ۲۵ مورد در جاده‌ های روستایی گزارش شده است.

 
از مجموع تلفات حوادث رانندگی نه‌ ماه امسال در مازندران ، ۴۰۰ نفر مرد و ۱۱۰نفر زن هستند.

عوامل زیادی در ایمنی جاده‏ها و کاهش تلفات رانندگی نقش دارند که در حال حاضر با توجه به حجم بالای نقاط حادثه‏ خیز و کمبود بودجه امکان حذف تمام نقاط فوق در استان امری محال است.

نقاط حادثه ‏خیز به نقاطی گفته می‏شود که بر اثر وجود ناهماهنگی در احداث و تعریض جاده یا به علت شیب زیاد، دید کم، گردنه‏ های متعدد، ریزش سنگ یا بهمن، لغزنده بودن جاده در زمان بارش نزولات جوی امکان بروز حوادث رانندگی در این نقاط بیش از سایر نقاط در یک مسیر است.

 
ستوان دوم مرتضی ابراهیمی کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت: ۲۳۸ نقطه حادثه خیز درون شهری امسال در مازندران برای کاهش تصادفات و تلفات جاده ای شناسایی شد.

وی افزود: تاکنون ۴۰ درصد از نقاط حادثه خیز درون شهری مرگ بار اصلاح شده و ۱۴۲ نقطه حادثه خیز دیگر باقیمانده است.

ستوان دوم مرتضی ابراهیمی کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور مازندران گفت: یشترین نقطه حادثه خیز جاده های درون شهری در شهرستان های آمل ، ساری ، تنکابن ، بابل و محمود آباد قرار دارد که تصادفات منجر به مرگ در این نقاط رقم می خورد.

 
نقش ایمنی راه‏ها در کاهش حوادث رانندگی

با وجود اینکه رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و حرکت با سرعت مطمئنه در حین رانندگی، در کاهش حوادث رانندگی تاثیر به سزایی دارند، ولی گاهی اوقات به دلیل وجود برخی نقاط حادثه‏ خیز در جاده‏ ها و آگاهی نداشتن رانندگان عبوری از این نقاط، بروز حوادث رانندگی اجتنا‏ب‌ ناپذیر است.

استان مازندران نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست و بدون شک نقاط حادثه خیز در استان ما نیز از عوامل بروز بسیاری از تصادفات جاده ای به شمار می روند.

ولی کم کردن یا کمرنگ کردن اثرات این نقاط حادثه خیز با انجام اقدامات پیشگیرانه یا مهندسی شده امکان پذیر است.

در سال‏‌های اخیر تلاش‏ های زیادی برای اصلاح فرهنگ ترافیکی مردم و کاهش مرگ و میر در نقاط حادثه خیز جاده ای صورت گرفته است .

 
آشنایی با تابلوهاى فسفری

ستوان دوم مرتضی ابراهیمی کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور مازندران گفت: نقاط حادثه خیز در جاده های استان با تابلوهای فسفری پس زمینه زرد رنگ و پس زمینه سفید رنگ مشخص می شوند.

وی افزود: این تابلوها یک تفاوت اساسی با سایر تابلوها دارند که همان یک تفاوت، آنقدر مهم است که در صورت آگاه شدن از آن و مد نظر قرار دادن، باعث نجات جان انسان های زیادی خواهد شد.

کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور مازندران گفت: تنها تفاوت اساسی تابلوهاى فسفری با تابلوهای معمولى این است که این تابلوها فقط در نقاطى از مسیر نصب می شوند که تصادفات متعددى در آن نقاط واقع شده و در واقع نقاط حادثه خیز یا پر تصادف تلقی می شوند.

ستوان دوم ابراهیمی افزود: با مشاهده این تابلوها در جاده یقین داشته باشید که قبلا تصادفات زیادی در آن نقطه واقع شده و افرادی جانشان را در همانجا از دست داده اند.

وی گفت: در اکثر نقاط پر تصادف، دو یا سه تابلوی فسفری بصورت یکجا در کنار هم عمودی یا افقی قرار می گیرند.
 

دکتر عباسی مدیر کل پزشکی قانونی مازندران گفت : شهرهای ساری و میاندرود با ۸۳ مورد ،بابل با ۶۸ و آمل ۵۸ مورد به ترتیب بیشترین و گلوگاه با ۹ و فریدونکنار و عباس آباد هر کدام با ۱۰ مورد کمترین فوتی ناشی از تصادفات رانندگی در آن به ثبت رسید.

تابلوهایی که خیلی تابلو هستند

با وجود اینکه تابلوهای راهنمایی و رانندگی در روانی ترافیک و پیشگیری از حوادث رانندگی نقشی اساسی و حیاتی ایفا می‎کنند، اما گاهی اوقات دیده می‎شود در نصب، نگهداری و حتی ساخت آنها دقت چندانی صورت نمی‎گیرد.

یکی از معضلات اساسی در این خصوص استفاده از تابلوهای دست دوم یا به عبارتی تغییر نوشته‎های یک تابلو است که به علت ساختار این تابلوها خاصیت انعکاس نور در شب یا شبرنگ بودن بعد از تاریکی هوا به سختی خوانده می‎شوند و یا مخدوش دیده می‎شوند که این امر باعث بروز مخاطراتی در این زمینه می‎شود.

هر چند شهروندان استان از نوع و شرایط مسیرهای مختلفی که در آنها تردد می‎کنند، آگاهی دارند، ولی نا آگاهی رانندگان عبوری و مسافران از مضامین تابلوهای مخدوش در معابر استان چندان بی‎خطر نیست.

مطابق قانون ایمنی راهها ؛ نصب هرگونه تابلوی تبلیغاتی و اختصاصی در حریم راه های کشور فقط با مجوز سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و در استان ها با مجوز اداره کل حمل و نقل و پایانه ها انجام می گیرد.

به گفته کارشناسان پلیس راهور، علت عمده و اصلی تمام تصادفات خطای انسانی است. با این حال دانستن نقاط حادثه‌خیز می‌تواند بر دقت رانندگان بیفزاید و موجب کاهش خطاهای انسانی در رانندگی بویژه در این نقاط شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.