پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

حرف آخر محمد شریفی کیاسری، نابغه ریاضی جهان

0

پایگاه خبری چهاردانگه: پنجاه و نهمین دوره المپیاد ریاضی 2018 جهان در روزهای 7 تا 14 جولای مصادف با 16 تا 23 تیرماه به میزبانی شهر کلوژ نابوکا رومانی برگزار شد.

تیم ملی 6 نفره ایران، در این رقابت سخت علمی با کسب 5 مدال رنگارنگ و یک دیپلم افتخار بر سکوی نوزدهم ایستاد و این افتخار بزرگی برای کشورمان محسوب می‌شود که جوانان نخبه توانستند در مصاف با کشورهای مطرحی چون چین، آمریکا و روسیه حرفی برای گفتن داشته باشند و به مدال‌های خوش‌رنگ طلا، نقره و برنز دست یابند.

محمد شریفی‌کیاسری از دبیرستان دکتر بهشتی ساری با نشان طلا، احمد رمضانپور از مرکز شهید بهشتی آمل، عرفان معینی از دبیرستان شهید اژه‌ای اصفهان و محمد شاه‌وردی کندری از دبیرستان علامه حلی ملارد با نشان نقره، محمدامین شریفی از دبیرستان علامه حلی 2 تهران با مدال برنز و ابوالفضل شیرمحله‌ای از مرکز شهید بهشتی بابل با دیپلم افتخار، به کشور بازگشتند.

این افتخار بیش از آنکه متوجه مسؤولان و فرهنگیان کشور باشد؛ متوجه جامعه فرهنگی و علمی مازندران است زیرا سه نخبه تیم ملی ریاضی از خطه مازندران هستند که تنها طلایی این تیم افتخارآفرین یعنی محمد شریفی کیاسری نیز اهل همین استان است.

ساری – مراسم استقبال از افتخارآفرینان المپیاد جهانی ریاضی

در روزهای گذشته به‌دنبال فرصتی برای مصاحبه با نخبه ریاضی کشورمان بودیم اما او خسته بود و به‌دلیل رفت و آمدهای زیادی که در منزل آنها انجام و هم اینکه به مراسم مختلف از مرکز شهر ساری تا بخش چهاردانگه (کیاسر) دعوت می‌شد، اجازه داد تا در فرصتی مغتنم در منزل ایشان یا دفتر خبرگزاری مصاحبه‌ای با او داشته باشیم.

جلسه شورای اداری ساری در روز پنج‌شنبه 28 تیرماه از یک سو میزبان کاروان خدام زیر سایه خورشید از آستان قدس رضوی و از سوی دیگر نیز میزبان نابغه ریاضی شهر ساری بود و این حضور برای خادمان و نابغه ریاضی به فال نیک گرفته شد.

در این میان، فرصتی برای نوجوان شهرمان پیش آمد تا پس از یک هفته رقابت سخت و نفسگیر، از راه دور سلامی به امام هشتم بدهد و بر پرچم بارگاه ایشان بوسه زند.

افتخارآفرینی محمد شریفی سبب شد تا خادمان امام رضا(ع) تبریک ویژه‌ای برای او داشته و با این نوجوان تلاشگر عکس یادگاری بگیرند، همچنین از سوی نماینده آستان قدس رضوی نشان زیبایی بر پیراهن او نصب شد.

از سوی فرمانداری ساری نیز هدیه‌ای تقدیم تنها طلایی تیم المپیاد ریاضی ایران شد، هنگام خداحافظی محمد و پدرش از اعضای جلسه شورای اداری ساری از آنها خواستم تا زمانی را به مصاحبه اختصاص دهند.

محمد از مصاحبه امتناع می‌کرد، در چهره‌اش خستگی شدیدی بود و با لبخند می‌گفت نیاز به استراحت دارم، او 18 سال دارد و از 16 سالگی خود را برای رقابت در المپیاد ریاضی آماده کرد.

می‌گوید: با توجه به علاقه شدیدی که به ریاضی داشتم از برگزاری چنین مسابقاتی باخبر شدم، به سمتش رفتم و پیگیری کردم.

او قسمت اصلی و عمده وقت خود را در دو سال گذشته به المپیاد اختصاص داد، از وجود اساتیدی در بابل و اساتید المپیادهای مختلف ریاضی کشور نیز بهره برد، از حمایت‌های پرسنل مدرسه گفت و اینکه شدیداً نیاز به این حمایت و همراهی داشت و آنها نیز سنگ تمام گذاشتند.

* شغل خاصی فعلاً به ذهنم نمی‌رسد

محمد از وقت‌هایی گفت که می‌خواست المپیاد را رها کند اما خواهرش که پنج سال از او بزرگ‌تر و دبیر فیزیک است؛ او را به ادامه مسیر تشویق می‌کرد و از این جهت خواهر و البته پدر و مادرش را نیز به جهت ایجاد یک فضای کاملاً استاندارد برای مطالعه می‌ستاید.

محمد در دو سال گذشته تمام تلاش خود را برای موفقیت در المپیاد به کار گرفته بود، می‌گوید: فرصتی برای ورزش نداشتم؛ به‌طور نامنظم کمی والیبال، پیاده‌روی و شنا می‌رفتم که می‌توانم بگویم زمان آن تقریباً هیچ بود.

او از المپیاد گفت و حضور رقبایی سرسخت که در نخستین حضورش واقعاً با جدیت تمام و پشتوانه معنوی خانواده و دبیران و کادر مدرسه توانست در این میدان افتخار بیافریند، محمد در پاسخ به اینکه آیا فکر می‌کردی مدال طلا به‌دست بیاوری؟ لبخند می‌زند و می‌گوید: راستش تا اینجا نه! ولی هر چه جلوتر می‌روی می‌بینی که زیاد سخت نیست.

 

محمد شریفی کیاسری و پدرش

نوجوان طلایی تیم المپیاد ریاضی ایران درباره برنامه آینده‌اش می‌گوید: باید به دانشگاه بروم، شغل خاصی فعلاً به ذهنم نمی‌رسد … تا ببینیم در مسیر چه اتفاقی می‌افتد.

او از علاقه بالای خود به ریاضی و تأثیر مستقیم و غیرمستقیم آن در زندگی اشاره کرد و اینکه ریاضیدان بزرگی چون گالیله، ریاضی را زبان دنیا می‌داند، او نیز به این موضوع اعتقاد دارد و توانسته است کارهایش را روی حساب پیش ببرد و مجهولات و سختی‌ها را با فکر و استدلال حل کند.

محمد به آنهایی که تصمیم دارند در میدان علمی بزرگی چون المپیاد شرکت کنند، می‌گوید: فقط ناامید نشوند زیرا ناامیدی انسان را زمین می‌زند و اینکه اگر فردی به جایی رسید نباید بگوید تمام شد و دیگر نمی‌خواهم ادامه بدهم.

او معتقد است که مسیر موفقیت را باید بهتر از گذشته طی کند و اظهار می‌دارد: علم راهی است که انتهایی ندارد و من نیز این راه ناتمام را تا جایی که بتوانم ادامه می‌دهم.

* محمد افتخار بزرگی آفرید

به گزارش فارس، محمد شریفی کیاسری در یک خانواده چهارنفره پرورش یافته است، پدرش دبیر علوم تجربی و مادر و خواهرش دبیر فیزیک هستند و این ظرفیت‌ها سبب شد تا محمد بی‌تأثیر از فضای علمی خانواده نباشد.

محمود شریفی‌کیاسری پدر محمد است و می‌گوید: مطالعه‌کردن باید در خانواده نهادینه باشد، ما اولیا سعی کردیم ابتدا خودمان اهل مطالعه باشیم، وقتی فرزندان در چنین محیطی قرار بگیرند، خود به خود به سمت مطالعه کشیده می‌شوند.

او می‌گوید: محمد در این موفقیت از همکاری و پشتیبانی خواهرش بسیار بهره‌مند شد و توانست چنین مقامی را کسب کند.

پدر، برخلاف محمد که می‌گفت فکرش را نمی‌کرد به مدال طلای المپیاد برسد، اظهار می‌کند: پس از تلاش‌ها و پیگیری‌های زیادی که محمد داشت، انتظارش را داشتیم طلایی شود.

شریفی‌کیاسری می‌گوید: موفقیت محمد افتخار بزرگی بود، هر دوست و همشهری و هم‌وطنی که این موفقیت را شنید خوشحال شد و ما نیز خرسند شدیم زیرا پرچم ایران را در بین کشورهای جهان به اهتزاز درآورد.

او از خانواده‌ها خواست که ابتدا استعداد فرزندان خود را کشف کنند و به این دلیل که خود رشته‌ای را دوست دارند اصرار به انتخاب آن برای فرزندان‌شان نداشته باشند، از این جهت اصراری برای رشته تحصیلی محمد نداشتیم، علاقه شخصی او بود و ما نیز نقش حمایتی و پشتیبانی را داشتیم تا در مسیری که دوست دارد، موفق شود.

3 نابغه ریاضی مازندران در کنار مدیرکل آموزش و پرورش مازندران

* سنجش هوش و تحلیل ریاضی در المپیاد

به گزارش فارس، المپیاد جهانی ریاضی(IMO) برای نخستین‌بار در سال 1959 به میزبانی رومانی با شرکت هفت کشور مجارستان، اتحاد جماهیر شوروی، آلمان شرقی، چکسلواکی، لهستان، بلغارستان و رومانی برگزار شد.

اگرچه این رقابت علمی در سال‌های اولیه با محدودیت کشورهای غیر از اروپای شرقی عضو پیمان ورشو مواجه بود اما به مرور زمان حضور سایر کشورها را پذیرفت و توانست به معنای واقعی یک میدان سخت علمی در سطح جهانی باشد که اکنون نابغه‌های ریاضی از 100 کشور در آن شرکت می‌کنند.

بیشترین افتخارات المپیاد جهانی ریاضی به نوجوانان چینی اختصاص دارد زیرا طی 12 دوره، تمامی 6 شرکت کننده تیم ملی این کشور موفق به دریافت مدال طلا شده‌اند، و پس از آن اعضای تیم روسیه، آمریکا، کره جنوبی و بلغارستان نیز در یک یا چند دوره، همگی موفق به کسب مدال طلا شده‌اند.

سؤالات این المپیاد خارج از پرسش‌های معمول در کتاب‌های درسی و دانشگاهی بوده و مختص شرکت‌کنندگانی با کمتر از 20 سال است، آنها باید به 6 سؤال 7 امتیازی پاسخ بدهند، این سؤالات به‌گونه‌ای است که شرکت‌کنندگان باید قدرت تحلیل و هوش بالایی در حل مسائل و همچنین دانش مقدماتی یا پیشرفته درباره جبر، هندسه، نظریه اعداد و ترکیبات (ساختارهای متناهی و شمارا) داشته باشند.

گزارش از آزاده بابانژاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.