پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تئاتر مازندران زیر سیل نامهربانی/ روز ملی غریب سپری شد

0

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: این بار مسئولان فرهنگی و هنری مازندران سیل را بهانه قرار داده‌اند تا یک رخداد بلکه یک روز هنری را به فراموشی سپارند، هفتم فروردین امسال برای هنرمندان هنرهای نمایشی بیش از دیگر سال‌ها غریب و حزن انگیز بود.

اگرچه هنرمندان رشته‌های مختلف ازجمله هنرهای نمایشی با اجرای کارهای هنری و اختصاص درآمد آن برای سیلزدگان، همنوایی خود را با حادثه دیدگان اعلام کرده‌اند و برخی از هنرمندان تئاتر مازندران نیز در حادثه سیل، خانه و اسباب زندگیشان آسیب دید، اما گویی مسئولان فرهنگی و هنری مازندران، روزی برای هنرهای نمایشی را از تقویم استان پاره کرده‌اند.

روز هنرهای نمایشی در حالی در بسیاری از مناطق کشور از جمله شیراز، کرمان و دیگر استان‌های حادثه دیده در بحران آب و هوایی برگزار شد که مسئولان فرهنگ و ارشاد مازندران از یک پیام خشک و خالی برای پاسداشت این روز دریغ کرده‌اند.

میثم زندی از فعالان تئاتر و رئیس انجمن هنرهای نمایشی مازندران در این باره می‌گوید: باید به حال تاتر و مسئولانش افسوس خورد که روز هنرهای نمایشی در آن غریب وار سپری شد.

این همه غریبی در تئاتر استان که رتبه اول تحصیلکردگان تئاتر را دارد و بیشترین گروه نمایشی را دارااست، پذیرفتنی نیست

وی با بیان اینکه مازندران بیشترین تحصیلکردگان تئاتر را در کشور دارد گفت: متأسفانه مسئولان ارشاد استان در خواب هستند واین همه غریبی در تئاتر استان که رتبه اول تحصیلکردگان تئاتر را دارد و بیشترین گروه نمایشی را دارااست، پذیرفتنی نیست.

وی با عنوان اینکه نزدیک به یک قرن فعالیت تئاتر حرفه‌ای در مازندران صورت می‌گیرد تصریح کرد: غریبی تئاتر به هیچ پذیرفتنی نیست و هیچ واکنشی از سوی مسئولان درباره روز هنرهای نمایشی صورت نگرفته است.

زندی با اظهار اینکه روز هنرهای نمایشی بسیار مهم است، گفت: در بسیاری از استان‌ها، مسئولان ارشد استانی و شهرستانی با هنرمندان به گفتگو نشستند و با آنان دیدار کردند درحالی در مازندران این روز با سکوت و بی توجهی سپری شد.

رضا نوری از فعالان تئاتر مازندران نیز با اشاره به اینکه وضعیت تئاتر استان نابسامان است ضمن همدردی با سیل زدگان استان یادآور شد: برخی از هنرمندان تئاتر نیز جزو افراد سیل زده هستند و لازم بودن مسئولان فرهنگی در روز ملی هنرهای نمایشی حداقل با هنرمندان نمایشی دیدار و دلجویی می‌کردند.

وی با اظهار اینکه همواره هنرمندان حوزه تئاتر در صحنه‌های مختلف در کنار مردم بوده‌اند اظهار داشت: در سیل اخیر نیز هنرمندان پا به پای دیگر افراد به یاری افراد حادثه دیده پرداختند و انتظار می‌رفت در روز ملی هنرهای نمایشی، مسئولان استان حداقل از هنرمندان پیشکسوت و یا حادثه دیده دلجویی می‌کردند.

مازندران ۳۷ گروه ثبت‌شده نمایشی دارد که درمجموع دو هزار نفر در عرصه تئاتر استان فعال هستند و عسگر وفایی نژاد از هنرمندان تئاتر، مسائل مالی را از مشکلات هنر تئاتر بیان کرد و گفت: قطعاً اگر وضع مالی بهتر بود گروه‌های بیشتری شرکت می‌کردند و بیشترین معضل در حال حاضر حمایت نشدن مالی از هنرمندان است.

وی تبلیغات و حمایت از هنر تئاتر را ضروری برشمرد و گفت: ضعف تبلیغات از دیگر مشکلاتی است که گریبان هنر تئاتر را گرفته و هنرمندان ازنظر مادی و معنوی چندان حمایت نمی‌شوند.

آسمان تئاتر در گوشه و کنار مازندران یکرنگ است و همه جای استان هنرمندان این حوزه با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می‌کنند و به گفته محمد درزی کاسمانی از هنرمندان تئاتر در بابل، کسانی که کار و حرفه اصلیشان کارهای فرهنگی و هنری است باید به لحاظ آموزش و اجرا از طرف فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت شوند نه اینکه دیده نشوند و مورد حمایت قرار نگیرند.

نورالدین قدسی از دانش آموخته‌های نمایش از دانشگاه آزاد تنکابن که پس از گذشت هفت سال دوباره به صحنه تئاتر برگشته است می‌گوید: ضعف مدیریت و برخورد نامناسب از سوی دست اندرکاران عرصه نمایش از یکسو و دغدغه مالی اهالی نمایش از مسائلی است که همواره هنرمندان را رنج می‌دهد.

وی اظهار داشت: در حالی که گروههای شهرستانی برای اجرای اثر نمایشی با مشکل مواجه هستند اما شاهد آنیم که گروههای پایتخت نشین با سوپراستارهایشان به راحتی در مکان‌های هنری و فرهنگی شهرستانها به اجرای آثار می‌پردازند.

به اعتقاد فعالان نمایشی تئاتر استان اسیر روزمرگی و گرفتار سیاست زدگی مدیران غیرفرهنگی شده است و متولیان حوزه نمایش در استان با فعالان این بخش برخورد سلیقه‌ای دارند، همچنین از کمترین امکانات سخت افزاری مانند نور مناسب، امکانات گریم، لباس و طراحی صحنه برخوردار نیست و این کمبودها در حالی است که متولیان فرهنگی و ارشاد استان، از دادن یک پیام برای روز هنرهای نمایشی دریغ کرده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.