پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

افتتاح اسکله رو-رو ریلی بندر امیرآباد تا پایان سال 97

0

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد گفت: در صورتی که اسکله رو-رو ریلی بندر امیرآباد راه اندازی شود قطعا می تواند به صادرات بخشی از کالاها تسریع بخشد که البته بخش بیشتر این پروژه انجام شده و اسکله رو-رو ریلی بندر امیرآباد تا پایان سال جاری افتتاح می شود.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، سیاوش رضوانی امروز در نخستین همایش توسعه صادرات از مسیر خزر در سالن اجتماعات هتل سالار دره شهرستان ساری، اظهار کرد: صادرات در واقع توانمندی ها و برجستگی های اقتصادی یک کشور را نشان می دهد و با توجه به راهبردهای 12 گانه مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولیدکنندگان و استفاده از کالای ملی، برگزاری این همایش ضرورت داشت. 

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری این همایش بررسی چالش های پیشروی صادرات دریایی و ارائه راهکارها است، عنوان کرد: نقش بنادر و کیفیت ارائه خدمات، نقش قوانین و مقررات و تسهیلات منطقه ویژه اقتصادی که در اختیار تاجران و سرمایه گذاران قرار می دهد، نقش شرکت‌های چند وجهی در صادرات به کشورهای حاشیه دریای خزر، ارائه نمونه‌های موفق در زمینه صادرات کالا به کشورهای حوزه CIS ، فرصت‌های ناشی از شرایط موجود سیاسی بین روسیه و کشورهای غربی و نقش سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی برای صادرات مجدد محورهای اصلی این همایش است. 

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد خاطرنشان کرد: این همایش به منظور استفاده بهینه از ظرفیت های خالی بنادر شمال کشور برگزار شده است و باید تنوع کالاهای صادراتی را در منطقه توسعه دهیم. تنوع کالا باید از طریق صادرات و ترانزیت صورت گیرد که البته ترانزیت کالا در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد از ماه های آینده اجرایی می شود. 

رضوانی گفت: کشورهای حاشیه دریای خزر علاقمندی زیادی نسبت به فرآورده ها و کالاهایی که از ایران صادر می شود دارند و می توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم. 

وی یادآور شد: در سه ماهه اخیر حدود 225 هزار تن کالا از بنادر شمالی کشور صادر شده است که حدود 60 درصد از حجم صادرات مربوط به بندر امیرآباد و 40 درصد مربوط به بندر نوشهر و بندر انزلی بوده است. 

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد اظهار کرد: سال گذشته حدود 500 هزار تن از بندر امیرآباد صادرات صورت گرفت و امیدواریم با توجه به ارتباط خوبی که با بنادر حاشیه دریای خزر داریم و همکاری هایی که وجود دارد و با توجه به ارتقای زیرساخت های بندر امیرآباد، صادرات را توسعه دهیم. 

رئیس اتاق بازرگانی مازندران نیز گفت: امروز شرایط بدی ایجاد شده و بخش خصوصی در اتاق جنگ اقتصادی قرار گرفته است اما دولت و ملت و بخش خصوصی در حوزه تجارت چاره ای جز این ندارند که در کنار هم مشکلات و موانع موجود را حل کنند. 

 عبدالله مهاجر اظهار کرد: مشکل از کجاست که همه حرف از صادرات می زنند و صادرات یکی از ظرفیت های خوب سه استان شمالی کشور است اما فقط از یک پنجم ظرفیت 6 میلیون تنی بنادر شمالی ایران استفاده می شود. صحبت کردن از صادرات قشنگ است اما اگر واقعا مشکلات پیشروی توسعه صادرات را حل نکنیم هیچ توفیقی از همایش ها بدست نمی آوریم، باید نگاه های بخش خصوصی بیشتر به این سمت باشد که کلید واژه ها را در حوزه عملیاتی ببینیم. 

رئیس اتاق بازرگانی مازندران خاطرنشان کرد: امروزه شرکت های کوچک با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند و قطعا اگر این شرکت ها را کنار هم جمع کنیم و ظرفیت سازی شود و ابزارهای لازم و قانون های مخل بر صادرات برداشته شوند حتما شرکت های تجاری به دنبال صادرات می روند چراکه به دنبال سودآوری و منفعت هستند و قطعا با انجام برندسازی در صادرات ورود پیدا می کنند. بارها به کشورهای مختلف سفر کردیم و صحبت کردیم و برنامه ریختیم و پروتکل امضا کردیم اما برخی قانون ها دست و پا گیر ایران اجازه صادرات به ما ندادند. 

وی افزود: در برنامه ششم توسعه، ظرفیت سه میلیادر دلاری برای صادرات پیش بینی شده است که بخشی از آن به بخش خصوصی واگذار شده و بخشی به عهده سازمان صنعت معدن و تجارت است. 

رئیس اتاق بازرگانی مازندران اظهار کرد: بندر امیرآباد سومین بندر بزرگ کشور است و باید از ظرفیت حداکثری تخلیه و بارگیری این بندر استفاده شود. در حالی که ظرفیت بندر امیرآباد 7.5 میلیون تن در سال است اما در سال گذشته فقط 500 هزار تن صادرات انجام شده است. 

مهاجر با بیان اینکه در سال گذشته 100 میلیارد تومان مشوق های صادرات مرکبات به مازندران اختصاص یافت، تصریح کرد: اگر می خواهیم بنادر شمال کشور فعال تر شود و از ظرفیت حمل و نقل ریلی، دریایی و زمینی به نحو مطلوب تری استفاده کنیم لازمه آن برداشتن مشکلات و موانع موجود برای صادرات است. 

رئیس اتاق بازرگانی مازندران گفت: حال سوال این است که ارز 4200 تومانی که دولت اعلام کرده در اختیار بخش خصوصی و سرمایه گذاران قرار می دهد چه منطقی پشت آن وجود دارد؟ البته اتاق بازرگانی و بخش خصوصی به آقای سیف رئیس بانک مرکزی اعلام کرد مسیری را که در گذشته دیگران پیمودند و نتیجه نگرفتند نباید امروز دوباره صحیح و خطای آن را امتحان کنید چراکه آسیب آن به مردم و بدنه جامعه می رسد.

مهاجر تصریح کرد: با توجه به هزینه های امروز نمی توان صادرات انجام داد یا باید گفت بخش صادرات محکوم به نابودی است یا باید راهکار شدنی و مکانیزم درستی را برای حل این مشکل تعریف کنیم. همه کشورها در حوزه اقتصادی به بخش خصوصی اعتماد کردند و اگر می خواهیم بخش خصوصی را در ایران فعال کنیم باید به آن اعتماد کنیم. 
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.