پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

احتمال جابه‌جایی ۱۴۰۰ خانه در معرض رانش مازندران

0

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران از جابه‌جایی ۱۴۰۰ واحد مسکونی معرض رانش در این استان در صورت قطعی شدن خطر برای آنها، خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، محمد خانی نوذری در جمع اصحاب رسانه، اظهار کرد: در ابتدا بنیاد مسکن متولی ساخت مسکن محرومان و توسعه آبادانی در روستاها شد اما در دوره ۴۰ ساله انقلاب اسلامی، تکالیف دیگری نیز به آن واگذار شد.

وی تصریح کرد: بازسازی مکان‌های آسیب دیده از بلایا و حوادث، تهیه و اجرای طرح‌های هادی، صدور مالکیت بناها و ساماندهی روستاها از جمله اقدامات بنیاد مسکن به حساب می‌آید.

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران خاطرنشان کرد: از ۳۲۰۰ روستای مازندران، ۲ هزار و ۷۰۰ روستا جمعیت بالای ۲۰ خانوار دارد و برای تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار، در برنامه پنجم طرح هادی تهیه شده است.

نوذری با اشاره به اینکه طرح‌های خوبی با افق ۱۰ ساله در مازندران در حال اجرایی شدن است و یک بازنگری ۱۰ ساله نیز برای طرح‌ها در نظر گرفته شد، گفت: سال گذشته در ۱۰۰ روستا بازنگری طرح هادی انجام شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در ۱۵۰۰ روستای مازندران طرح هادی آغاز شده است، خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح هادی در ۶۵۰ روستا در سال گذشته، ۹۷ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد.

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران افزود: به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی تخصیص مناسبی از این اعتبار صورت نگرفت و با رایزنی بنیاد مسکن با دهیاری‌ها قرار شد این امر مشارکتی انجام شود به صورتی که اکنون با مشارکت مردمی، ۸۰ درصد طرح‌های هادی سال ۹۷ اجرایی شده است.

نوذری با بیان اینکه بنیاد مسکن در حوزه بوم‌گردی نیز به صورت جدی ورود پیدا کرده است، اظهار کرد: در فاز نخست، ۱۲۶ روستا برای این امر در نظر گرفته شد که با نشست فرمانداران و مشورت با آنان این تعداد به ۲۴۴ روستا ارتقا یافت و طرح برنامه‌ریزی و پیشرفت روستا با هدف بوم گردی در جهت ارتقای اقتصاد محلی تهیه شد.

وی با اشاره به اینکه مطالعات توسعه پایدار و سند اشتغال ۳ هزار و ۲۰۰ روستا در حال انجام است، یادآور شد: اشتغال به واسطه بوم گردی نیز در این مطالعات گنجانده شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران با بیان اینکه تسهیلات مقاوم‌سازی از ۲۵ به ۴۰ میلیون تومان رسیده است، خاطرنشان کرد: واحدهایی که در بستر و حریم رودخانه هستند و خطر برای آنها قطعی شده است، باید به مکان دیگری منتقل شوند همچنین پیش‌بینی شده است حدود ۱۴۰۰ واحد در مازندران در معرض رانش باشند که در صورت تشخیص پرخطر بودن، جا به جا خواهند شد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.